Na današnji dan

Srušio se leteći nosač zrakoplova – ogroman cepelin USS Macon – 1935.

Na njemu se nalazilo pet lovačkih zrakoplova tipa Curtiss F9C Sparrowhawk.

Dana 12. veljače 1935. godine srušio se najveći američki cepelin – USS Macon. Taj zračni brod pripada klasi najvećih letjelica punjenih helijem u svjetskoj povijesti uopće. Naime, među zračnim brodovima od njega je bila veća samo njemačka klasa Hindenburg, no te su letjelice bile punjene vodikom, a ne helijem. USS Macon bio je samo oko 2,5 % kraći od Hindenburga, a za razliku od njega imao je vojnu namjenu.

USS Macon bio je svojevrstan leteći nosač zrakoplova. Naime, na njemu se nalazilo pet lovačkih zrakoplova tipa Curtiss F9C Sparrowhawk. To su bili dvokrilci s jednim pilotom, a bili su smješteni u hangaru unutar cepelina. Kad su trebali samostalno poletjeti, pomoću posebne kuke spuštani su u viseći položaj ispod cepelina, a zatim su puštani u slobodan let.

Nesreća koja je zadesila USS Macon bila je znatno drugačija od zapaljenja Hindenburga, koji je stradao nešto više od dvije godine kasnije. Naime, USS Macon nije bio punjen eksplozivnim vodikom, pa se nije ni mogao na taj način zapaliti. Ipak, na USS Maconu došlo je do pucanja potporne strukture na repu, što je dovelo do istjecanja plina helija. Posada je reagirala ispuštanjem velike količine balasta, što je bio loš potez. Naime, brod se tada počeo naglo dizati i izgubljena je kontrola nad njegovim smjerom leta. Motori su pogonili letjelicu prema gore, sve više i više (na USS Maconu bilo je osam Maybachovih motora izrađenih u Njemačkoj, pri čemu je svaki imao 12 cilindara i 560 konjskih snaga).


USS Macon digao se tako na 1.480 metara visine, zbog čega je posada morala ispustiti veliku količinu helija (inače bi došlo do pucanja zbog niskog vanjskog tlaka na toj visini). Nakon ispuštanja helija, USS Macon spustio se polako u Tihi ocean. Potonuo je na dubinu od 460 metara, pokraj obala Kalifornije. Olupina se ondje i danas nalazi, a zaštićena je kao povijesni spomenik. Pri nesreći poginula su dva člana posade, a 74 su spašena jer je, srećom, more bilo dovoljno toplo, a posjedovali su prsluke za spašavanje, kao i splavi na napuhavanje.

Komentari