Neuništive “borolete”: Kako su ružne gumene natikače postale najpopularnija ljetna obuća u bivšoj državi?

Osamdesetih godina prošlog stoljeća, neopisivo ružne mokasine preplavile su ulice. Nosili su ih – i to na bosu nogu – apsolutno svi, od školaraca do industrijalaca, a nehigijenski trend popularizirao je Don Johnson u serijalu “Poroci Miamija”. Desetljeće kasnije, novi modni bauk proširio se svijetom: kao što im nadimak govori, “uggly boots” (“ružne čizme”), bile su estetski iznimno odbojne, ali to nije spriječilo trendsetterice poput Pamele Anderson da se u njima naslikavaju na crvenim tepisima, čak i za ljetnih žega. Oba trenda potekla su iz Amerike, zemlje koja je sinonim za mnoge lijepe stvari, ali ne i istančan ukus. Puno ranije, tadašnja Jugoslavija svoga je konja za trku imala: na području bivše države proizvedena je obuća koju ama baš nitko ne bi nazvao lijepom, što je nije spriječilo da uđe u legendu. Govorimo, dakako, o boroletama.

Unapređenjem proizvodnih procesa u razdoblju od 1972. do 1975. godine, vukovarska tvornica obuće “Borovo” proširila je standardni asortiman. Pored obuće za djecu, s proizvodne trake tih su godina pale radne cipele “Relaks” i “Borosane” te legendarne plavo-bijele natikače “Borolete”, u kojima smo svi klepetali u ljetnim mjesecima. Baš kao što je kalkulator postao “digitron”, maskara “rimel”, mineralna voda “radenska”, a zubna pasta “kalodont”, u to vrijeme se većini obuće ovog tipa tepalo kao “boroletama”. Anatomski oblikovane, s mogućnošću plutanja na vodi, postale su najpopularnija obuća “za na plažu”. Mališani su ih znali koristiti umjesto kamenčića kako bi pravili “žabice” na vodi, a budući da su bile lagane i lijepo ležale u ruci, povremeno bi poslužile majkama za lemanje neposlušnih potomaka po pozadini. Jedina mana im je bila to što se noga u njima klizala, a to se rješavalo nošenjem čarapa, što je dojam seljakluka podizalo na novu razinu.

Premda su na potezu od Vardara do Triglava stekle najveću popularnost, ovakve gumene natikače nisu kreacija bivše države, niti su izvorno bile namijenjene trčkaranju po plaži. Prvu obuću tog tipa šezdesetih godina prošlog stoljeća proizvela je njemačka tvornica sportske opreme “Adidas”. Model s prepoznatljivih pet prugica, nazvan “Adilette”, stvoren je na zahtjev njemačke nogometne reprezentacije: članovi izabrane vrste naručili su gumene šlape koje bi se mogle nositi u svlačionicama i tuš-kabinama! S vremenom, počele su se proizvoditi u svim duginim bojama, a obožavale su ih i curice i umirovljenici. Godine 2016. ovaj zaboravljeni trend revitalizirala je Rita Ora, britanska pjevačica albanskih korijena. Ispod njih je navukla prugaste plavo-bijele dokoljenke, uslijed čega su pale usporedbe s makedonskom narodnom nošnjom.

Piše: Lucija Kapural


Komentari