“Grad vještica” Salem

Grad Salem (današnji Danvers) u američkoj saveznoj državi Massachusetts u povijesti je ostao je poznat po procesuiranju tobožnjih vještica u razdoblju između 1693. i 1693., a u kojem je za vještičarenje optuženo više od 100 osoba dok ih je oko 20 pogubljeno. Zbog toga se grad i danas naziva “Grad vještica”.

O osnutku grada

Grad je osnovala puritanska engleska dijaspora u prvoj polovici 17. st. Po utemeljenju kolonije ovdje prvo egzistira poljoprivredna zajednica koja se sredinom 17. st. pretvara u trgovačku. Zbog svog povoljnog položaja i povijesnih okolnosti tijekom 18. st. Salem se pretvara najznačajniju luku američke rane povijesti. Međutim mjere ograničenja trgovine donesene u prvim desetljećima 19. st. dovesti će grad do ekonomskih neprilika koje će se posebno ispoljiti u 20.st.


Neobjašnjivi napadaji

Problemi, zbog kojih je Salem danas najpoznatiji u povijesti, započeli su u ovoj maloj puritanskoj zajednici početkom 1692. godine, kada su prvo kćer svećenika Samuela Parrisa, Elizabeth (9), a kasnije i njezina rođakinja Abigail Williams (11) počele doživljavati neobjašnjive napadaje i halucinacije. Liječnik nije mogao dokučiti što se točno događa s djevojčicama pa se ubrzo proširilo mišljenje da je riječ o posljedicama čarobnjaštva s čime su se djevojčice bezpogovorno složile.

Optuženo i dijete od četiri godine

Vrlo brzo došlo je do uhićenja ropkinje obitelji Parris, Titube koja je priznala optužbe za vještičarenje pa čak i odala imena žena s kojima je tobože surađivala. Poput nje bile su to žene s margine društva, beskućnica Sarah Goode i siromašna udovica Sarah Osborne. Navodno je u svom priznanju Tituba rekla iduće: “Vrag mi je došao i naredio da mu služim”. Sve je to dalo zamaha novim progonima jer se raširilo vjerovanje da se vrag namjerio na koloniju. Većinu optuženih činile su žene, a što je bilo u skladu sa puritanskim vjerovanjem da “duhovno slabi ljudi”, pri čemu se prvenstveno mislilo na žene, mogu postati oruđe vraga. Uz žene ovdje je optuženo i nekoliko muškaraca, pa čak i jedno četverogodišnje dijete. Sud je funkcionirao tako da je priznavao tzv. spektralne “dokaze” odnosno dokaze utemeljene na vizijama i snovima, što znači da njegov cilj nije bio dokazati nečiju krivnju već je za to bilo dovoljno samo postojanje pretpostavke .

Prva vještica obješena u Salemu

Prva obješena žena pod optužnicom da je vještica bila je Bridget Bishop. Bridget je bila žena čije ponašanje nije bilo u skladu s puritanskim uvjerenjima jer je tako primjerice često zalazila u krčme i neprikladno se odijevala, prema puritanskim mjerilima. U prilog joj nije išlo ni to što je u braku bila tri puta. Unatoč tome što nije priznala krivnju ipak je pogubljena vješanjem. Nakon toga uslijedile su nove smrtne kazne, a zadnje su izvršene u rujnu 1692. Jedan od optuženika za čarobnjaštvo bio je i muškarac od sedamdeset i jedne godine koji je mučki ubijen dok su iz njega pokušavali iznuditi priznanje krivnje.

Test dodira

Već u listopadu 1692. upravitelj kolonije William Phips zatražio je da se ovaj postojeći sud raspusti te da ga zamijeni novi sud koji napušta senzacionalističku praksu prethodnog, baziranu na priznavanju spektralnih “dokaza” i testa dodira. Ovaj test dodira značio je da ukoliko vještica (vještac) dotakne osobu na koju je bacio čini onda, a ukoliko je osoba kriva, mora doći do smanjenja ili prestanka simptoma uzrokovanih čarolijama. Uspostavom novog vrhovnog suda optuženi su oslobođeni optužbi.

Ergotizam, paraliza sna …

Početkom 18. st. ova su suđenja proglašena nezakonitim, a službena isprika savezne države Massachusetts dogodila se tek 1957. godine. Danas se “neobjašnjivi” simptomi u djevojčica s kojima je započeo “lov na vještice” objašnjavaju s više razloga poput konzumiranje žita, najčešće raži zaražene gljivicom koja izaziva trovanje poznato kao ergotizam, ali i drugim uzrocima poput nekih bolesti (npr. encefalitis) i stanja poput paralize sna.

Vještičji turizam

Gospodarske poteškoće tijekom 20. st. ovaj je grad riješio iskorištavajući mračnu prošlost u turističke svrhe, a u kojem i danas cvjeta tzv. vještičji turizam.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari