Tragovima prve parne lokomotive

Engleska je bila kolijevka industrijske revolucije, jedne od najvažnijih promjena u povijesti čovječanstva, kada su strojevi počeli zamjenjivati ručnu proizvodnju. Pritom je ključnu ulogu imao izum parnoga stroja koji je uskoro primijenjen u izradi revolucionarnoga prijevoznoga sredstva – vlaka.

Prva uspješna parna lokomotiva izrađena je u Engleskoj već 1812., a prevozila je ugljen između Leedsa i Middletona. Temeljila se na mehanizmu sa zupčastom letvom, pogodnim za uporabu na brdovitim područjima. Prva javna željeznica s lokomotivom na paru kakvu obično zamišljamo nastala je u sjeveroistočnoj Engleskoj. Prethodila joj je pruga kojom su konji vukli vagone od rudnika blizu grada Durhama do lučkoga grada Stockton-on-Teesa. Prve putnike na liniji prevozila je lokomotiva Locomotion No. 1, izvorno poznata kao Active. Dizajnirala ju je tvrtka Robert Stephenson and Company 1824. na temelju tzv. Killingworth lokomotiva, prototipova koje je izradio George Stephenson. Odvukla je prvi putnički vlak na pruzi Stockton-Darlington 27. rujna 1825. godine. Imao je čak 36 vagona, od kojih 12 s ugljenom ili brašnom, 14 sa željezničarima i šest s putnicima (među kojima je bio i George Stephenson). Bilo je to ukupno 80 tona tereta i 533 putnika. Vožnja je trajala nešto manje od osam sati s dva stajanja, a vlak je postigao prosječnu brzinu od 16 km/h i maksimalnu brzinu od 24 km/h (na nizbrdici). Kako je bilo predviđeno da prevozi samo 300 putnika, oni su se ukrcali i na nepredviđena mjesta te je tijekom vožnje nizbrdo jedan od putnika pao s vlaka, čiji su mu kotači zatim smrskali nogu.
Tijekom ove prve vožnje održana je i utrka s četveropregom, čiji su konji neko vrijeme uspjeli pratiti lokomotivu, ali su se ubrzo umorili te odustali. Stroj je nadvladao prirodu! U Darlingtonu je vlak dočekalo mnoštvo od 40 000 ljudi – golema brojka s obzirom na to da je gradić imao svega 5500 stanovnika – koji su devet puta viknuli “Hura!”, uz počasni plotun 21 topa. Nakon toga je uvedena linija Stockton-Darlington kojom su se svakoga dana osim nedjeljom prevozili putnici i ugljen. Zbog ubrzanog napretka u dizajniranju vlakova Locomotion je već 1841. povučen iz službe. Godine 1857. prvi je put izložen u muzeju u Hopetownu blizu Darlingtona, a danas ga se može vidjeti u željezničkom muzeju u Darlingtonu.

Piše: Boris Blažina

Komentari