Balkanski vlak krenuo iz Berlina (1916.)

Tijekom Prvog svjetskog rata Njemačka je preuzela belgijsko poduzeće CIWL koje je pokrenulo slavni Orient Express, luksuzni vlak koji je povezivao Pariz i Istanbul. Potom je linija ukinuta, a Nijemci su planirali uspostaviti svoju željezničku liniju – Balkanski vlak. 

Balkanski vlak krenuo je iz Berlina 15. siječnja 1916. godine. Osim povezivanja srednje Europe s Bliskim Istokom, u političkom smislu pruga je trebala povezati Središnje sile (savez zemalja u Prvom svjetskm ratu). Njemačka i Osmansko Carstvo bili su saveznici u Prvom svjetskom ratu. Direktna željeznička linija između tih dviju država mogla se uspostaviti tek nakon što je Bugarska ušla u rat na stranu Središnjih sila i nakon što je početkom 1916. završeno osvajanje Srbije. 

Balkanski je vlak bio vrlo omiljen i često su se njime vozile poznate osobe, diplomati, vojskovođe. Na prvoj, svečanoj vožnji bili su Karl Kraus, Felix Salten, bugarski car Ferdinand I. sa sinovima… Vlak se često moglo vidjeti na razglednicama i plakatima. Čak se spominje u Manifestu dadaizma 1918. godine. 

Ovaj je vlak bio kategoriziran kao brzi vlak, a zapravo je bio vrlo luksuzno opremljen i služio je u propagandne svrhe. Iz Berlina je kretao srijedom i subotom, a iz Istanbula utorkom i subotom. Vožnja je trajala tri dana. S vremenom se početna linija razgranala. Najmodernije lokomotive vukle su kompoziciju na njemačkoj dionici u prosjeku 72 km/h. Vlak je prestao voziti u listopadu 1918. godine, nakon što je Bugarska kapitulirala i time izašla iz rata i saveza Središnjih sila. 
Nakon kraja Prvog svjetskog rata vlak je preuzeo belgijski prijevoznik CIWL i sklopio ugovore s novonastalim državama te ga preimovao u Simplon-Orient-Express i kasnije Orient-Express. 
Piše: Marsela Alić


Komentari