Na današnji dan

Jeste li se zapitali što se dogodilo s limuzinom u kojoj je ubijen predsjednik John F. Kennedy?

Kennedyjeva limuzina snimljena tik prije atentata. Fotografija: NBC News

Neki automobili ostaju zapamćeni po svojoj ljepoti i funkcionalnosti, drugi po “ružnoći”, sjetite se Multiple, a neki se pamte iz povijesnih razloga. U takvu posebnu kategoriju ulazi i limuzina nazvana Lincoln Continental, u kojoj je ubijen omiljeni američki predsjednik JFK 22. studenog 1963. godine.

Prva verzija Lincolna prije atentata

Atentat na Kennedyja se dogodio kada je predsjednička povorka prolazila kroz park Dealey Plazu u Dallasu. Kennedy se vozio u kabriolet verziji Lincolna. Auto je proizvela kompanija Ford u siječnju 1961. godine, a nakon što je izašao iz tvornice krenula je njegova preinaka prema danim specifikacijama, kako bi vozilo bilo prikladno za predsjednika. U Bijelu kuću je limuzina stigla temeljito dorađena tijekom lipnja 1961. Zanimljivo je da je ovaj automobil ostao u vlasništvu kompanije Ford, a da ga je tajna služba iznajmljivala za korištenje po cijeni od 500 američkih dolara na godinu. Njegova je maloprodajna vrijednost nakon izlaska iz tvornice bila manja od 8000 dolara u nekadašnjem novcu, no nakon što je auto doživio preinake ta je cijena narasla na čak tadašnjih 200 000 dolara, što bi iznosilo danas oko 2 milijuna dolara. Kennedyjev auto je tijekom ove obnove dobio ugrađeno hidraulično sjedalo koje se moglo bez problema podizati, dva telefona, potrebne dodatke poput ručki i platformi za agente tajne službe, imao je i dodatan red pomoćnih sjedala i druge dodatke. Kennedy je imao u ono vrijeme dvije limuzine na raspolaganju. Ova se limuzina transportirala na mjesto gdje je bila potrebna predsjedniku u određenom trenutku, pa je tako na dan atentata završila u Dallasu.

Promijene u sigurnosti

Auto se vratio u Bijelu kuću još iste noći nakon ubojstva radi temeljite istrage. Nakon nje auto se nije povukao iz upotrebe, barem one predsjedničke, ali to se nije dogodilo već je automobil završio na totalnoj obnovi te je dobio nova obilježja u skladu s izmijenjenim sigurnosnim uvjetima. Ova je obnova bila skupa i vrtoglavo je premašila onu prvotnu, i u današnjoj protuvrijednosti je koštala oko 5 milijuna dolara. To nije čudno jer je limuzina gotovo svedena na svoj kostur i zatim rekonstruirana. Predsjednički automobili do tada nisu bili zaštićeni i sada se sve iz temelja promijenilo. Nova verzija automobila je bila blindirana, a dobila je i trajni krov, učinkovitiju klimatizaciju kao i druge dodatke.


“Umirovljeni” automobil

Limuzina se nakon obnove vratila u Bijelu kuću i u službi ostala do 1977. nakon čega je završila u “mirovini” u Fordovom muzeju u Dearbornu u američkoj saveznoj državi Michigan, gdje je i danas. Njezino je stanje sačuvano iz vremena u kojem je napustila Bijelu kuću. Zanimljivo je da su se njome koristili brojni predsjednici. Naravno ovo nije bio jedini automobil koji je bio na raspolaganju predsjednicima. No nisu svi ovu limuzinu koristili s jednakim entuzijazmom, pa tako Lyndon B. Johnson koji je na dan atentata bio  dva automobila dalje od Kennedyja nije bio oduševljen njezinim korištenjem  i koristio ju je kada nije imao drugog izbora. Na njegovo inzistiranje limuzina je promijenila boju iz ponoćno plave u crnu. Richard Nixon po tom pitanju nije imao nikakvih problema, bilo mu je apsolutno svejedno hoće li se u njoj voziti ili ne. On si je dao napraviti i otvor u njezinom krovu kako bi mogao stajati u automobilu i pozdravljati okupljenu gomilu. Upravo ove preinake su pokazale koliko je atentat na Kennedyja promijenio sustav zaštite prvog čovjeka u državi.

Tajna služba nije baš razgovorljiva po pitanju osiguranja novih predsjedničkih automobila no poznato je da imaju ne samo raskošnu unutrašnjost već primjerice i ugrađen poseban dovod zraka ako dođe do nuklearno-biološkog napada. U njima se nalaze i zalihe predsjednikove krvne grupe. Iako sve izgleda  sjajno, ovi automobili imaju i svoje nedostatke jer su i dalje veliki i kao takvi nezgrapni i teški za manevriranje.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari