Poljupcima, lizanjem i dodirivanjem protiv besramne prodaje povijesti

Romerov ekscentrični performans. Fotografija: D1SoftballNews.com

Da ste 31. ožujka 2022. bili u Nacionalnom muzeju antropologije u Ciudad de Méxicu ostali
biste vjerojatno u najmanju ruku u šoku onime što biste vidjeli. Tog je dana moderni umjetnik Pepx Romero u svom upadljivom jarko žutom sakou i tamnim sunčanim naočalama, okružen svojim prijateljima, lutao muzejskim dvoranama ispunjenim predmetima iz razdoblja predšpanjolskih civilizacija. Na prvi pogled djelovali su kao  skupina ekscentričnih zaljubljenika u meksičku kulturu, no njihovo duže praćenje bi pokazalo da je ova ekipa došla s namjerom umjetničkog performansa.

Romero nije lud kako se možda čini!

Romero je tijekom svog posjeta ljubio, lizao i dodirivao pojedine predmete, a njegovi prijatelji su ga snimali. Da ste bili prisutni pomislili biste da svjedočite nekom suludom činu. No, Romero nije lud, kako se može činiti iz ovog što smo naveli. On je poznati kazališni redatelj koji  živi i radi u Ciudad de Méxicu, i koji je na svoj način želio iskazati protest protiv onoga što se događa u njegovoj zemlji i izvan nje. Njegovi su kolege snimili i složili od performansa umjetnički video, koji je kasnije prikazan na glazbenom festivalu Ceremonia u Ciudad de Méxicu početkom travnja 2022. U videu se kritizira pljačka i ilegalna prodaja umjetnosti drevnih kultura Olmeka, Maja i Asteka. Svojim postupkom Romero je vjerojatno izazvao ogorčenje prisutnih, no stvar je u tome da je i želio izazvati ogorčenje publike prema sveopćoj krađi meksičke baštine. U njoj najvećim dijelom, kažu, sudjeluju francuske aukcijske kuće. Na upit čemu lizanje i ljubljenje Romero objašnjava da je ono u svrhu umjetničkog performansa kojom je želio predočiti žudnju bogatih pojedinaca za posjedovanjem.

“Rat” s francuskim aukcijskim kućama!

No, on nije jedini koji je osudio ovakvu prodaju bogate meksičke povijesti. Ove je godine nešto ranije i sam meksički predsjednik  Andrés Manuel López Obrador zabranio meksičkim kulturnim institucijama da daju bilo kakve informacije francuskim aukcijskim kućama o predmetima meksičke baštine, a koje često od njih traže provjeru autentičnosti pojedinih predmeta. Krajem prošle godine poznata aukcijska kuća Christie’s u Parizu prodala je nekoliko desetaka umjetničkih djela predšpanjolskih kultura. Pokušaji meksičke vlade da zaustave takvu ilegalnu trgovinu nisu u aukcijskim kućama naišli na razumijevanje, znate onu novac je novac, a sve ostalo je sporedno. Romerov postupak je protivan pravilima ponašanja u muzejima, iako nije nanio  trajnu štetu predmetima ova će institucija, koja kaže da cijeni kreativnu slobodu izražavanja, razmotriti svoje daljnje postupanje prema Romeru.


Jedno je sigurno da stvari često puta nisu onakvima kakvima ih vidimo na prvi pogled.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari