Kobna kapetanova odluka: Odvezao brod u minsko polje

Zapadno od Brijuna, na pjeskovitu morskom dnu, duže od stoljeća počiva usnula ljepotica – olupina austro-ugarskoga putničkog parobroda “Baron Gautsch”. Riječ je o jednoj od najpopularnijih i najljepših ronilačkih destinacija na Jadranu: vidljivost je izvrsna, a prizor zarđalog trupa na kojem se jasno ističe rupa od eksplozije istodobno potresan i fascinantan. Koja je nedaća snašla metalnu grdosiju?

Nekoć velebni brod mogli bismo nazvati prvom žrtvom Prvoga svjetskog rata u Istri. Kad je 1908. godine izgrađen, kao najljepše i najmodernije plovilo parobrodarskog društva “Lloyd”, nitko nije mogao slutiti da će morske valove sjeći vrlo kratko. U kolovozu 1914. godine, brod je prevozio obitelji austrijskih časnika na ruti Boka Kotorska-Mali Lošinj-Trst. Do najveće civilne nesreće austro-ugarske mornarice došlo je zbog kapetanove želje da skrati vrijeme putovanja: usprkos upozorenjima, ovaj hrabri ali i nepromišljeni čovjek pokušao je proći kroz minsko polje. Nije uspio. Brod je lijevim bokom naplovio na jednu od postavljenih mina te u vrlo kratkom roku potonuo na morsko dno. Za sobom je u smrt povukao dvije stotine duša.

Olupinu je, na dubini od četrdeset metara, 1951. godine otkrio tršćanski ronilac Giacomo Stocca. Sustavno istraživanje i zaštita podmorskog lokaliteta počelo je tek 1995. godine, na inicijativu Povijesnog i pomorskog muzeja Istre. Budući da je brodska olupina umalo odnijela nekoliko života i u novije vrijeme – dakako, radilo se o neopreznim roniocima – proširila se priča da je ukleta. Sve je završilo dobro ali je, zbog sigurnosnih razloga, ulazak u olupinu nakon toga dopušten samo kroz prve dvije palube.

Piše: Lucija Kapural


Komentari