Bicikl je odigrao važnu ulogu u emancipaciji žena

Povijest bicikla nespektakularno započinje u ranom 19. stoljeću, izumom velocipeda. Vožnja ovom drvenom nakaradom bila je poznata kao koturanje, budući da je okvir s dva kotača jahač pogonio odgurujući se nogama od tla. Premda neudobno pri vožnji i teško za upravljanje, “međunožno guralo” zamišljeno kao zamjena za konja postalo je hit među pariškim i londonskim kicošima. Ovi prpošni momci vjerovali su da izgledaju cool kad bi se pojavili s onim što su nazivali “konjem za gospodu” na ulici. Nisu izgledali. Narednih desetljeća, bicikl je dobivao dodatne kotače – nezgrapni tricikli i kvadricikli vlasnicima su priuštili brojne kontuzije i frakture, pa su se proizviđači vratili modelima s dva kotača. Tada na scenu stupa bicikl poznat kao”penny-farthing” (“velika-mala kovanica”). Nadimak mu je priskrbila činjenca da je njegov prednji kotač bio znatno veći od zadnjeg. Prednost: veliki kotač činio ga je bržim i udobnijim na nepopločanim putovima od velocipeda. Mana: tko je pao s ovog bicikla, letio je s visine od dva metra. Trebamo li objašnjavati zašto su ga zvali Kostolomcem?

A onda, anno domini 1885., stanoviti John Kemp Starley stvorio je bicikl koji se doista mogao voziti, slavni “Rover”. “Sigurniji od svakog tricikla i lakši od bilo kojeg bicikla. Opremljen ručicama za udobnost pri okretanju. Kudikamo najbolji penjač po kosinama na tržištu” reklamni je oglas iz tog vremena, posve istinit. Vozač “Rovera” mogao je stopalima dosegnuti tlo, što je upravljanje, penjanje i silaženje učinilo jednostavnijim i sigurnijim. Dva kotača jednake veličine pokretana su sustavom zupčanika, lanca i pedala. Rover, koji je ubrzo postao svjetski standardni bicikl, odigrao je važnu ulogu u emancipaciji žena koncem 19. stoljeća. Dok su im čedna viktorijanska pravila odijevanja onemogućavala da naokolo “piče” na penny-farthingu, sigurni bicikl mogle su jahati čak i u suknjama do poda. Novo prijevozno sredstvo pružilo im je mobilnost, neovisnost i samopouzdanje. Jedna od predstavnica te nove vrste žena bila je Annie Londonderry, prva koja je biciklom obišla svijet 1895. godine, završivši putovanje za petnaest mjeseci. Premda su njene biciklističke duge gaće bile seksi koliko i radnički kombinezon, outfit je šokirao plaha viktorijanska srca, na što je ova, kao prava feministkinja, rekla: “Tko ih šljivi, ja samo želim voziti!”.

Piše: Lucija Kapural

Komentari