Otkriveni pečati iz razdoblja perzijske vladavine Jeruzalemom

Posljednjih mjeseci, izraelski arheolozi ostvarili su niz nevjerojatnih otkrića na području Jeruzalema. Sve je započelo otkopavanjem nevelikog hrama na lokalitetu Tel Motza u okolici grada, što je pokazalo da velebni Prvi hram, koji je u 10. stoljeću prije Krista dao podići kralj Salomon, nije bio jedina građevina te vrste u drevnoj Judeji (područje današnjega južnog Izraela), kao što židovska Biblija naučava. Pronađeni su dokazi da se to zdanje, osim kao mjesto bogoslužja, koristilo kao žitnica, o čemu smo već pisali. Nedugo potom, tijekom iskopavanja na brdu Sion, stručnjaci su otkrili dokaze o babilonskom osvajanju toga grada 587. godine, predvođenog kraljem Nabukodonozorom II., što potvrđuje biblijski prikaz njegova uništenja (tom prilikom, razoren je već spomenuti Salomonov hram). Treći, ništa manje značajan podvig, arheolozi su poduzeli prije nekoliko dana, otkopavši pečate iz 6. stoljeća prije Krista. Otisak u glini veličine četiri i pol centimetra prikazuje muškarca, po svoj prilici kralja, kako sjedi na tronu. Premda radiokarbonsko datiranje još nije provedeno, stručnjaci pretpostavljaju da ovi rukom rađeni predmeti datiraju iz perzijskog razdoblja Jeruzalema, odnosno vladavine Kira II. Poznatiji kao Kir Veliki, perzijski vladar 539. godine prije Krista zauzeo je Babilon, pustio Židove iz sužanjstva te obnovio njihov hram u Jeruzalemu. U povijesti je zapamćen po humanom odnosu prema pokorenim narodima. “Otkrića iz tog perioda iznimno su rijetka, pa smo uistinu izbuđeni zbog pronalaska pečata”, ispričao je voditelj iskopavanja Yiftah Shalev. “Otisci pečata ove vrste korišteni su za potpis dokumenata ili kao oznake paketa, te nam pokazuju da je, unatoč teškoj situaciji u gradu nakon razaranja, bilo napora da se obnovi gradska uprava te da njezine usluge budu na raspolaganju stanovnicima”. Drugi hram, koji su podigli Perzijanci, kasnije je doživio sudbinu prvog: 70. godine uništili su ga Rimljani. Od njega je ostao Zid plača u podnožju Brda hrama, najsvetije mjesto judaizma.

Piše: Lucija Kapural

Komentari