Na današnji dan

Hitlerov građevinar s milijun radnika – 1891.

R

Fritz Todt sudjelovao je u izradi poznatih autocesta iz doba Trećeg Reicha. Godine 1938. službeno je osnovana njegova Organizacija Todt u kojoj su objedinjene državne tvrtke, privatne kompanije i tzv. Radna služba Reicha. Postoje procjene da je u jedno vrijeme Organizacija Todt mogla raspolagati s čak oko 1.400.000 radnika.

Dana 4. rujna 1891. godine rođen je Fritz Todt, jedan od najutjecajnijih ljudi iz vremena Hitlerovog Trećeg Reicha. Naime, Todt je bio na čelu goleme Organizacije Todt (njem. Organisation Todt – OT) koja je zapošljavala preko milijun radnika, i to na principima prisilnog rada ili obavezne radne službe. Fritz Todt, po kojem je ta organizacija nosila ime, držao je usporedno i funkciju Hitlerovog ministra za naoružanje i streljivo , a imao je i činove Obergruppenführera u SS-u i generala u Luftwaffeu.

Fritz Todt po struci je bio inženjer građevinarstva. Studirao je na znamenitoj Technische Hochschule u Münchenu, a ondje je i doktorirao te tako stekao uglednu titulu Dr.-Ing. (doktor-inženjer). Bio je dobitnik i počasnog Siemensovog prstena za postignuća u tehničkoj struci.

Todt se rano priključio Nacističkoj stranci, a kad je Hitler došao na vlast postavio ga je za glavnog inspektora njemačkih cesta. Na toj poziciji Fritz Todt je sudjelovao u izradi poznatih autocesta iz doba Trećeg Reicha (tzv. Reichsautobahnen). Za rad na autocestama Hitler je Todta nagradio Njemačkom nacionalnom nagradom za umjetnost i znanost, što je zapravo trebao biti ekvivalent Nobelove nagrade (Nobelovu nagradu njemački državljani nisu smjeli prihvaćati u doba Hitlera).

Godine 1938. službeno je osnovana Organizacija Todt u kojoj su objedinjene državne tvrtke, privatne kompanije i tzv. Radna služba Reicha (njem. Reichsarbeitsdienst). U radnu službu išli su mladići prije nego što bi služili vojni rok (slične institucije bile su poznate i u drugim režimima). Na taj se način željelo mobilizirati velik broj ljudi za izgradnju objekata od vojne i strateške gospodarske važnosti.

Organizacija Todt još je veći broj radnika dobila nakon početka rata i njemačkog osvajanja susjednih zemalja. Naime, radnici iz osvojenih područja, pa čak i iz vazalnih država Trećeg Reicha, morali su sudjelovati u nekoj vrsti prisilnog rada. Postoje procjene da je u jedno vrijeme Organizacija Todt mogla raspolagati s čak oko 1.400.000 radnika. Između ostaloga, gradila je poznati Atlantski zid, koji je trebao štititi osvojena područja u Zapadnoj Europi od napada s mora. Sama organizacija bila je ustrojena na načelu sličnom vojsci (imala je čak i vlastiti sustav činova, oznake na uniformama itd.)

Silno moćni Fritz Todt poginuo je 1942. godine u prilično sumnjivim okolnostima kad je bio na povratku iz Hitlerovog stožera Vučja jazbina (njem. Wolfsschanze) u današnjoj istočnoj Poljskoj. Naime, njegov se zrakoplov srušio ubrzo nakon polijetanja sa zračne piste. Navodno je maršal Göring, Todtov konkurent, odmah pohitao Hitleru u nadi da će naslijediti Todtove funkcije. Ipak, Hitler je Todtovim nasljednikom imenovao poznatog arhitekta Alberta Speera. Todt je pokopan sa svim počastima, a čak mu je posmrtno dodijeljeno, kao prvom u povijesti, odlikovanje Njemački red (njem. Deutscher Orden) – najviše odlikovanje Nacističke partije, koje je posmrtno dobio i Reinhard Heydrich.

Komentari