Na današnji dan

B-50A izveo prvi let oko svijeta bez stajanja (1949.)

Drugog ožujka 1949. dovršen je prvi let u zrakoplovom oko svijeta bez stajanja. Radilo se o pothvatu Američkog ratnog zrakoplovstva izvedenom pomoću bombardera Boeing B-50A Supertvrđava (eng. Superfortress). Ukupno je na bombarderu bilo 14 članova posade, pod zapovjedništvom satnika Jamesa Gallaghera.

Let oko svijeta trajao je 94 sata i jednu minutu, a tijekom njega prijeđeno je 37.742 kilometara. Početak i kraj leta bili su u zrakoplovnoj bazi Carswell u Teksasu. Dakako, toliko dug let nije bio izvediv bez napajanja gorivom pa je ono vršeno u zraku tijekom leta. Naime, gorivo je punjeno na čak četiri mjesta – nad Azorskim otočjem, nad Saudijskom Arabijom, nad Filipinima i nad Havajima.

Bombarder kojim je izvršen let zvao se Lucky Lady II, a bio je tipa Boeing B-50A. Ti su zrakoplovi bili vrlo slični bombarderima tipa Boeing B-29, pomoću kojih je izvršeno bombardiranje Hirošime i Nagasakija nuklearnim bombama oko 3 i pol godine ranije. Glavnu razliku između B-50 i B-29 predstavljali su motori, jer je B-50 posjedovao znatno snažnije motore tipa Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major. Ti novi motori predstavljali su zapravo vrhunac razvoja velikih klipnih zrakoplovnih motora u povijesti, jer su praktički svi kasniji veliki zrakoplovi koristili mlazne ili turbopropelerske motore (pokretane turbinom, a ne klipovima).

Svaki od motora Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major posjedovao je čak 28 cilindara složenih radijalno (zvjezdasto), a razvijao je oko 3000 konjskih snaga. Zanimljivo je da je taj isti tip motora bio ugrađen i u divovski zrakoplov H-4 Hercules ekscentričnog bogataša Howarda Hughesa (taj je zrakoplov imao čak 8 takvih motora).

 


Komentari