Živjeti na nosaču zrakoplova!

Izvor: YouTube (Navy Life on an AIRCRAFT CARRIER! Life as a pilot on a naval carrier! Life of a sailor!)

Ako ste se zapitali kakav je život na američkom nosaču zrakoplova, ovo je tekst za vas!
Nosači aviona su poput plutajućih gradova, oni su sami po sebi ogromni, no prostori ispod palube su usitnjeni. Paluba je velika 4 do 5 hektara, i može primiti oko 100 zrakoplova, a sam brod otprilike 5000 do 6000 ljudi.

Visoke temperature

Nosač zrakoplova je topliji nego što se čini na prvu. Temperature u strojarnicama mogu dosegnuti i oko 60 stupnjeva. Ako tome dodamo učinak vlage i topline jasno je da osjećaj temperature može biti i veći od stvarne topline. U situacijama kada su temperature visoke pojačavaju se rotacije kako bi se smanjilo vrijeme koje mornari provode u vrućim prostorijama ili pak piloti u kabinama. Osiguran je i led na brodu 24 sata dnevno. Medicinsko osoblje je pripremljeno za liječenje toplinskih šokova.

Izvor: Wikimedia

Paluba za letenje jedno je od najopasnijih mjesta za rad

Ovo mjesto zovu i “kontroliranim kaosom”. Na palubi je uvijek živo, tereti eksplozivne prirode se prenose s jednog mjesta na drugo, zrakoplovi slijeću i uzlijeću. Mala greška može rezultirati teškim posljedicama, pa netko može stradati u djeliću sekunde, bilo da bude odnesen u more ili da ga usisaju motori aviona. Upravo zbog toga ljudi koji tamo rade moraju biti u odličnom fizičkom i psihičkom stanju, pa im treba osigurati pravilnu izmjenu odmora i rada.


Izvor: US Military Update

Kako spriječiti posadu da se izgubi?

Na ovom mjestu s 3000 prostorija se lako izgubiti. Na brodu postoje brojni uski hodnici, strme stube, a svi ti prostori mogu izgledati manje više isto, pa se je prilično teško ovdje za snaći. Mornarica je zbog toga počela upotrebljavati šifrirane koordinate u obilježavanju prostorija, što je od velike pomoći pri kretanju brodom.

U prostorijama ispod palube mogu se čuti “urlici” motora aviona

Razina buke može biti viša od 150 dB, a svaka buka iznad 85 dB oštećuje sluh. Nosač radi 24 sata, tako da u kombinaciji s ostalim šumovima broda rijetko postoji koji tih trenutak. Danas se nastoji prikupiti što više podataka o prijenosu zvuka s palube na ostale dijelove broda kako bi se ona što je više moguće zatomila.

Prostori na brodu

Prostori u ratnom brodu su vrlo raznoliki to su kabine, garderobe, kuhinje, pekare, ostave, blagovaonice, kupaonice, praonice, kina, kapele, učionice, knjižnice, kantine, knjižare, brijačnice, sladoled barovi, prostorije za rekreaciju, stomatološke ambulante, zatvori i brojne druge.

Soba sa sto ljudi

Ako vam je teško dijeliti sobu s još jednom osobom, tješite se da oni uglavnom ovdje dijele sobe s čak sto drugih ljudi. Teško je zadovoljiti sve te potrebe, a da se ne naruši sigurnost broda i njegova funkcija, koja je primarno vojna.
Na nosaču zrakoplova nema privatnosti. Kreveti su uski, ako se uopće mogu zvati krevetima, nekada su jedva dovoljni za okretanje. Nakon dugog dana dovoljno ste iscrpljeni i svejedno vam je gdje spavate. U sklopu kreveta postoje prostori za odlaganje i ormarići s osobnim stvarima koje su svedene na minimum-minimuma.

A pošta?

Danas s obzirom na raširenost interneta, gotovo i nema standardne pošte, i najčešće se vrše dostave paketa, koje obično stižu s Amazona. Internet na brodu je najlakši način komunikacije sa svijetom. S tim da je on super spor, poput puža. Brzina interneta je znatno bolja kada je brod usidren.

Kuhanje na dnevnoj bazi za 45 000 do 65 000 dolara

Dnevno se spremaju 4 obroka za 5000 članova posade. Hrana se kuha na veliko. U brodskim kuhinjama je zaposleno oko 100 kuhara. Hrana se služi od doručka do ponoći. Kuhari imaju jelovnik za 15 dana, koji se onda ponovno vrti. No, kuhari nastoje obilježavati pojedine datume i napraviti dane koji prve razliku. Naime, kulinarske inovacije dobro djeluju na posadu pa se kuhari trude u tom smsilu napraviti s vremena na vrijeme pokoje iznenađenje. Na hranu se troši dnevno između 45 000 i 65 000 dolara dnevno, a mjesečno oko 1,8 milijuna dolara. Ako posadu pitate kakva je hrana, reći će vam da može biti i bolja, ali i gora.

Izvor: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Zachary Melvin

Koliko se dugo ostaje?

Dobar dio posade ostaje na brodu i do devet mjeseci. Neki dođu na dvije do tri godine pa se izmjenjuju otprilike svakih devet mjeseci na brodu, a neki dođu samo jednokratno, ovisno o ciljevima zašto je netko raspoređen na nosač. Posada radi 10 do 15 sati dnevno, neki pak rade 24 sata dnevno, nakon čega su opet slobodni jedan dan.

Svuda su gužve, pa se oboružajte strpljenjem

Čeka se hrana, šišanje, toalet, tuširanje, stomatolog… Časnici imaju privilegije. Ako je kraj vas netko višeg ranga morate mu dati prednost. Ukoliko vam se taj princip ne sviđa, izbjegavajte vojsku u širokom luku.

Rekreacija i drugo

Postoje organizirane tjelovježbe u teretanama. U osnovi se koristi svaki slobodan dio broda za postavljanje ovih sprava. Većina brodova ima i svoj vlastiti sustav televizije i kina.

Razne boje na palubi

Američka je mornarica razvila čak sedam boja koje se mogu primjetiti na palubi, na taj način se radi podijela rada. Ljubičasto je osoblje odgovorno za punjenje zrakoplova gorivom. Upravljači aviona su plavi. Osoblje za održavanje u i rukovanje teretima nosi zeleno. Žuti su časnici, a crveni su pak nešto kao SOS na brodu. Kapetani nose smeđu, a mnoga zanimanja imaju bijelu odjeću.

Želite li saznati nešto više o životu na nosaču zrakoplova potražite neki od videa snimljenih na ovu tematiku gdje ćete dobiti znatno bolji dojam načina život na jednom ovako velikom vojnom brodu.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari