Zašto je Woody Allen zabranio da se ovaj njegov film prikazuje u Indiji?

Još davno si je njujorški svaštar Woody Allen nametnuo pravilo da snima barem jedan film godišnje. Upravo to, pored činjenice da sam piše scenarije, razlog je dramatičnim varijacijama u kvaliteti njegova opusa. S humornom dramom “Blue Jasmine”, kod nas prevedenom kao “Jasmine French”, 2013. godine se, nakon niza osrednjih ostvarenja, vratio u punu formu: film, koji su kritičari proglasili remek-djelom, zaradio je gotovo stotinu milijuna dolara te oskarovske nominacije za najbolji originalni scenarij i najbolju sporednu ulogu, a Cate Blanchett, koja je portretirala naslovnu junakinju, pored Akademijinog kipića osvojila je Zlatni globus i BAFTA-u. Evo nekih zanimljivosti o filmu:

1. Priča o bogatoj sponzoruši Jasmine French, koja se nakon bankrota useljava kod sestre, labavo je zasnovana na klasiku Tennesseeja Williamsa “Tramvaj zvan čežnja”. Zanimljivo, Blanchett je glumila nezaboravnu Blanche DuBois u australskoj predstavi pet godina ranije, a Alec Baldwin, koji je u Allenovom filmu portretirao Jasmineina prevarantskog muža, bio je uvjerljiv kao Stanley Kowalski u filmskoj adaptaciji s Jessicom Lange.

2. Kostimografkinja Suzy Benzinger imala je budžet od pišljivih trideset pet tisuća dolara. Usporedbe radi, “Hermèsova” torba koju glavna junakinja nosi u filmu, vlasništvo Suzyine prijateljice, koštala je gotovo dvostruko!

3. Za razliku od neobrazovane Jasmine, Cate Blanchett je diplomirala povijest umjetnosti i ekonomiju, a potom glumu, te govori četiri strana jezika. Uz to virtuozno svira klavir.

4. Cate Blanchett i Sally Hawkins jedine su članice glumačke postave koje su imale kompletan scenarij tijekom snimanja – ostali su se morali osloniti na vještinu improvizacije. To nikoga nije začudilo: Allen je, naime, poznat po tome da svoje scenarije drži u tajnosti čak i pred bliskim suradnicima, kako neki detalj ne bi “iscurio” u javnost.

5. Blanchett se opredijelila za metodski pristup poslu: pomno je proučavala snimke Ruth Madoff, supruge osuđena financijskog prevaranta Bernieja Madoffa, kako bi upila govor tijela i izraze lica nekoć privilegirane žene čiji se svijet srušio. Nadalje, kako bi se što bolje uživjela u ulogu pijandure, tjednima prije početka snimanja opijala se roséom. Metoda je donijela rezultate: Cateina Jasmine istodobno je elegantna i vulgarna, spremna na poniženja ali i željna nagrade, dobrodušna i pakosna, ukratko, jedan od najfascinantnijih filmskih likova zadnjih desetljeća. Kritičari su jednoglasno zaključili kako je riječ o glumičinu ponajboljem ostvarenju u karijeri.

6. Komičar Luis C.K, koji glumi jednu od sporednih uloga, veliki je Allenov obožavatelj. Kad je doznao da ga je ovaj angažirao, od treme se ispovraćao.

7. Upućeni tvrde da je kao inspiracija za lik Jasmine djelomično poslužila redateljeva bivša supruga Mia Farrow, s kojom je ovaj u izrazito lošim odnosima. Woody se navodno htio narugati njenoj narcisoidnosti.

8. Doktor Flicker, ljigavi zubar kod kojeg se zlosretna Jasmine zapošljava, lik je što se pojavljuje u više Allenovih filmova. U klasiku “Annie Hall” (1977.) liječio je, primjerice, Alvyja Singera.

9. Allen je zabranio da se film prikaže u Indiji, bijesan na tamošnje zakone. Oni, naime, nalažu da se, prije svake scene u kojima glumci puše, u kinu puste oglasi o štetnosti duhana. Redatelj je to smatrao udarcem na svoj umjetnički integritet.

Piše: Lucija Kapural