Tvorci najpoznatijeg stripa međusobno su se “klali”, a crtač je bio daltonist!

U poslijeratnom Parizu, mladić talijanskih korijena Albert Uderzo s grčem u želucu je odlazio do tvrtke u kojoj je radio kao knjigovođa. Posao je bio dozlaboga dosadan a, za talentiranog umjetnika poput njega, i prilično ponižavajući. Maštao je samo o jednom: da živi od svojih crteža. Prilika za to pružila mu se kad je malena izdavačka kuća počela objavljivati strip “Clopinard”, storiju o pustolovinama jednonogog čovječuljka, koju je crtao po prijateljevu tekstu. Kad se upoznao sa scenaristom stripova Renéom Goscinnyjem, rođen je tandem koji će zauvijek promijeniti povijest devete umjetnosti. Godine 1959. se na tržištu se pojavio prvi broj njihovog “Asterixa”, izdan u sklopu dječjeg časopisa “Pilote”. Uderzo i Goscinny nisu ni sanjali da će strip o buntovnim Galima koji se opiru rimskim okupatorima poharati svijet. Asterixove pustolovine do danas su prevedene na 107 jezika, uključujući latinski i grčki, poslužile su kao predložak za niz filmova, po naslovnom junaku nazvan je prvi francuski satelit, neustrašivi Gali dobili su svoju poštansku marku i tematski park, a Asterix i njegov vjerni pratitelj Obelix čak su se pojavili na naslovnici “Timesa”, kao simboli francuske nezavisnosti i otpora globalizaciji. Strip je izazvao i kontroverzije: Maurice Horn, urednik glasovite “Svjetske enciklopedije stripa”, naklonio se zanatu autora, ali je naglasio da je njihov uradak “duboko uronjen u francuski šovinizam”.

Ono što možda ni okorjeli ljubitelji stripa ne znaju jest činjenica da su, na početku rada na “Asterixu”, Uderzo i Goscinny vodili žestoke “kreativne razmirice” (čitaj: urlali jedan na drugog i gađali se zgužvanim crtežima). Kamen spoticanja bila je fizionomija naslovnog junaka: Uderzove prve skice prikazivale su Asterixa kao tradicionalna galskog ratnika koji probleme rješava snagom golemih mišića. Goscinny je pak smatrao da će se komični efekt potencirati ako glavni junak bude kržljavi ali lukavi Gal. Na koncu je, što se pokazalo ispravnim, pobijedila Goscinnyjeva vizija. Bizaran podatak ostavili smo za kraj: Uderzo, po mnogima ponajbolji stripovski crtač, je daltonist, a “Asterixa” mu je redovito pomagao bojiti brat Marcel!

Piše: Lucija Kapural

Komentari