Tko je “baba s kolačima” iz poznate poslovice?

Zacijelo ste čuli izreku “Prošla baba s kolačima”, koja se odnosi na propuštene prilike. Jeste li se ikad zapitali tko je ta poslovična baba? Odazivala se na ime Margaret Douglas, a živjela je u škotskom gradu Kirkcaldyju u prvoj polovici 18. stoljeća. Kad je na svijet donijela sina Adama, ostvarila je sve snove. Sreća, međutim, nije bila duga vijeka. Nakon kratke i teške bolesti, suprug joj je umro, a sirota žena, sama s djetetom, morala se uhvatiti ukoštac s dotad nepoznatim pojmom: radom. Bez obrazovanja i poslovnog iskustva, perspektiva se činila sumornom, no Margaret se nije predavala. Držeći se onog što joj je bilo poznato, počela je peći kolače za prodaju. Išla je od kuće do kuće te nudila uštipke, rolade i biskvite. Cijena? Prava sitnica: jedan komad, jedna funta. Tijekom godina, stekla je stalne kupce, a zarada joj je omogućila lijep život. Kao jedina osoba se pećnicom u Kirkcaldyju, imala je monopol na prodaju kolača, a tu je činjenicu itekako iskoristila.

Jednog dana, dugo je kucala na vrata susjedove kuće: kako se nitko nije oglasio, nastavila je svojim putem. Odmaknula je nekoliko stotina metara, kad su se vrata napokon otvorila. “Margareeeet, vrati se! Hoću kupiti kolač!” urlao je tek razbuđeni susjed. Žena, kojoj se nije dalo vraćati, odlučno je odmahnula glavom, no susjed, kojeg je obuzela neodoljiva želja za slatkim, dao joj je ponudu koja se ne odbija: “Vrati se, platit ću ti dvostruko!”. S dvije funte u džepu i žaruljicom iznad glave, Margaret je došla do važne spoznaje o zakonu ponude i potražnje. Ispravno je zaključila da su kupci voljni “pljunuti” više love ako im se ostavi što manje vremena – u tom slučaju bojat će se da im ne pobjegne prilika. Tako je razvila novi poslovni model: kad ne bi prodala sve kolače u prvom obilasku kuća, u drugome bi udvostručila cijenu. To je postao običaj: kad bi Margaret obišla Kirkcaldy i ne bi zatekla nekog kod kuće, ovaj bi poslije uzdahnuo: “Prošla baba s kolačima”.

Vjerovali ili ne, spomenuta baba imala je dalekosežan utjecaj na budućnost ekonomske misli. Vratimo se na malog Adama s početka priče. Kad je porastao, počeo je pratiti majku na obilascima i donositi neke zaključke. Da je zaključivao dobro, otkrit će vam sljedeći podatak – Adam nije nosio majčino prezime Douglas nego očevo Smith. Da, dječak iz priče je Adam Smith, otac moderne ekonomije!

Piše: Lucija Kapural

Komentari