Tajna povijest “Monopolyja”: Igra nije zamišljena kao spomenik kapitalizmu, već kao njegova oštra kritika!

Jedna od najpopularnijih društvenih igara u povijesti svakako je “Monopoly” – tko od nas nije uživao u podizanju kuća i hotela na luksuznim lokacijama, kartici za izlazak iz zatvora te napose u brojanju love, pa makar i lažne? Sam naslov sugerira da je riječ o svojevrsnom spomeniku kapitalističkim vrijednostima, a to potvrđuje i kratka povijest igre, priložena svakom pakiranju. U njoj, crno na bijelom, piše kako je igru stvorio američki trgovac Charles Darrow. U jeku Velike gospodarske krize (1929. – 1933.), navodi se na kutiji, prodao ju je kompaniji “Parker Brothers”, spasivši i sebe i nju od bankrota. Priča je uzbudljiva koliko i lažna. Godinama ranije, igru je stvorila jedna ljevičarka, s ciljem ukazivanja na zla koja donosi slavljenje pohlepe i robovanje profitu!

Stanovita Elizabeth Magie igru je patentirala davne 1904. godine, pod nazivom “The Landlord’s Game”. U pozadini igre nalazila se teorija Henryja Georgea, ekonomista koji je zagovarao prebacivanje određenih poreznih tereta sa siromašnih na bogate a, prema izvornoj verziji, mogla se igrati na dva načina. Prvi je nagrađivao igrače koji su uspjeli povećati vrijednost zemljišta, a drugi je za cilj imao uništiti konkurenciju te uspostaviti monopol. Smisao te opreke bila je edukacija igrača: Magie im je htjela pokazati moralnu superiornost anti-monopolističkog razmišljanja te na plastičan način kritizirati mogule poput Rockefellera i Carnegieja, kao i rastući jaz između bogatih i siromašnih. Nakon što je kompanija “Parker Brothers” kupila patent, Magie je izbačena iz kreativnog procesa, pa se od tada igra samo na ovaj drugi, “kapitalistički” način. Dok su Darrow i braća Parker na igri zgrnuli milijune, izvorna autorica na njoj je ukupno zaradila – 500 dolara!

Postoji još jedna zanimljiva činjenica iz povijesti ove igre: tisućama ratnih zarobljenika pomogla je da pobjegnu iz njemačkih logora! Njemačka je, naime, dopustila Crvenom križu da šalje pakete zarobljenicima, a u njima su se, pored hrane, lijekova i higijenskih potrepština, radovito nalazile kutije za “Monopoly”. Neke od njih zapravo su bile prerušene kutije za bijeg. Sadržavale s u njemačku, francusku i talijansku valutu pomiješanu s lažnim novcem, ispod ploče za igru bila je skrivena metalna turpija, a u figurici minijaturni kompas!

Piše: Lucija Kapural