Prvi “selfie” snimljen je davne 1839. godine, a ova tehnika fotografiranja mnogima je donijela nevolje!

Godine 2013. Oxfordski rječnik engleskog jezika zabilježio je novu riječ: selfie. Hrvatski prijevod ne postoji, ali bismo se, uz malo pjesničke slobode, mogli opredijeliti za termine kao što su “sebić” ili “samoslik”. Za neupućene, riječ je o fotografiji u kojoj su fotograf i fotografirani ista osoba. Ova tehnika nipošto nije novost: američki pionir fotografije Robert Cornelius još je davne 1839. godine proizveo vlastiti dagerotip (na slici!). Pojam selfie je, međutim, skovan kako bi se opisao fenomen narcističke kulture mladih – i nešto starijih- ovisnika o društvenim mrežama: nemajući pametnijeg posla, wannabe starlete puće usne i mobitelom love svoj odraz u ogledalu, a potom fotografije plasiraju na Facebook ili Instagram u lovu na “lajkove”, a golobradi momčići poziraju u maniri gangsta rappera. Osobe s naše liste platile su visoku cijenu nakon što su odlučile pozirati same sebi!

Posljednja fotografija

Isabella Fracchiolla bila je tipična talijanska tinejdžerica: imala je svoj blog, nekoliko tisuća prijatelja na Facebooku i mobitel s fotoaparatom visoke rezolucije kojim je svakodnevno slikala selfieje pred ogledalom. Kad su njeni roditelji doznali da 16-godišnjakinja ide na školski izlet u Taranto, bili su presretni: vjerovali su kako je to prilika da njihova mezimica virtualne prijatelje zamijeni onima od krvi i mesa. Nažalost, Isabellin skupi iPhone u lipnju 2014. otišao je na put s njom. Stigavši na odredište, Isabella i njeni vršnjaci šetali su se uz obalu, ogovarali profesore i hihotali. Kad se umorila od tih aktivnosti, djevojka je odlučila “opaliti” nekoliko selfieja na vrhu litice. Predana tom zadatku, zaboravila je na oprez te se survala u dubinu od dvadeset metara. Hitno je dopremljena u bolnicu i podvrgnuta operaciji, ali liječnici nisu uspjeli spasiti njen život.


Četvrt stoljeća rada izgubljeno u sekundi

Da selfieji nisu samo zabava dokonih tinejdžera, svjedoči primjer tibetanskoga budističkog monaha koji je, pokleknuvši na trenutak pred ovim trendom, u travnju 2014. ostao bez životnog djela. Četrdesettrogodišnji Lelung Rinpoche, nastanjen u Londonu, vraćao se kući podzemnom željeznicom nakon dana provedenog u knjižnici. Kad je u vozilo ušao tadašnji gradonačelnik Boris Johnson, dvojica muškaraca upustila su se u živahan razgovor o politici. Uzbuđen zbog društva državnog službenika kojem se divio, Rinpoche je zamolio sugovornika za zajednički selfie, a ovaj je ljubazno kimnuo glavom. Dok je provjeravao kakvoću fotografije na svom mobitelu, monah je umalo propustio stanicu na kojoj je trebao sići. Probijajući se kroz gužvu, mahnuo je novom poznaniku te iskočio iz vlaka sekundu prije nego što su se vrata počela zatvarati. Zadovoljan zbog svoga poduhvata, veselo se osmjehivao… Dok nije shvatio da je ostavio ruksak i laptop u vlaku! Prvi je idući dan pronašao u uredu “Izgubljeno-nađeno”, drugi je netragom ispario… Zajedno s 900 stranica teksta o povijesti budizma, na kojem je Ringpoche radio gotovo četvrt stoljeća i koje je planirao izdati kao knjigu u dva toma. Nismo uspjeli doznati je li kasnije plakao ili je, u duhu budizma, zaključio da se čovjek ionako ne smije vezivati za materijalne stvari…

Jednonogi satir

Postoji nekoliko temeljnih pravila za posjetitelje muzeja. Prvo: ne diraj izloške. Drugo: ne slikaj sam sebe dok diraš izloške. Nesvjestan tih pravila, mladi američki student je za posjete milanskoj Akademiji lijepih umjetnosti prije desetak godina odlučio sjesti u naručje “Pijanog satira”, statue iz devetnaestog stoljeća, te odraditi jedan selfie. Momak je, međutim, podcijenio svoju korpulentnu figuru, na kojoj je predano radio tamaneći hamburgere i pržene krumpiriće, pa se noga sirotog satira odlomila pod njegovom težinom. Tupana su snimile nadzorne kamere te je, kako i priliči, kažnjen paprenom globom. Sreća, koja ima običaj pratiti siromašne umom, pratila je i njega. Premda i sama vrlo vrijedna, skulptura je zapravo replika one nastale u doba antičke Grčke: originalno remek-djelo tog je dana bilo izloženo na drugome mjestu!

Zabava u Auschwitzu

Selfie koji je Breanna Mitchell, tinejdžerica iz Alabame, prije sedam godina objavila na Facebooku na prvi se pogled čini posve običnim: fotografija prikazuje nasmiješenu, pomalo zubatu balavicu u ružičastoj trenirci koja stoji ispred neke ružne građevine. Problem je upravo u građevini u pozadini: riječ je o nacističkom logoru smrti Auschwitzu! Kad su postali svjesni te činjenice, Breannini internetski prijatelji su, umjesto “lajkovima”, autoricu fotografije obasuli pogrdama. “Veselo poziraš ispred mjesta na kojem su tisuće ljudi mučki ubijene!”; “Čemu se smiješ? Činjenici da si rođena bez mozga?”; “Brzo bih skinuo taj cerek s tvog lica ciklonom-B!” samo su neki od internetskih komentara koji su curu doveli na psihijatrijski kauč. Nakon što su je počeli zasipati prijetnjama smrću, odlučila je promijeniti broj mobitela i na duže se vrijeme kloniti društvenih mreža.

Piše: Lucija Kapural

Komentari