Projekt Waltova glupost

Dana 17. srpnja 1955. prvi su posjetitelji ugledali najsretnije mjesto na svijetu. Najpoznatiji zabavni park – Disneyland – izgrađen je u predgrađu Anaheima u Kaliforniji, na zemljištu gdje se nekad nalazila plantaža naranča. Izgradnja parka koštala je oko 17 milijuna dolara (u današnjoj vrijednosti oko 150 milijuna), a trajala je svega oko godinu dana. Mnogi, pa i Disneyjev brat Roy, sumnjali su u uspješnost tog projekta, te su bili zabrinuti za Walta jer je radi financiranja projekta prodao svoje vikendice te se duboko zadužio. U nekim se medijima projekt nazivalo Waltova glupost.

Pokazalo se, naravno, da su bili potpuno u krivu. Svečano otvorenje bilo je zaista spektakularno. Podignute su američke zastave uz zvuk orkestra koji je odsvirao himnu, a zatim je slijedio prelet vojnih aviona. Procjenjuje se da je televizijski prijenos uživo pratilo 70 milijuna ljudi (tada je SAD imao oko 165 milijuna stanovnika). Gledateljima je prikazan virtualni obilazak zabavnog parka u sklopu kojeg su govorila poznata lica poput Fessa Parkera, Sammyja Davisa, Ronalda Reagana i Franka Sinatre.
Samo otvorenje, međutim, nije teklo glatko. Prvog se dana moglo ući samo uz pozivnicu. Očekivalo se 15.000 posjetitelja, a problemi su nastali prvenstveno jer ih je zapravo bilo više od 28.000 i to zbog krivotvorenih ulaznica. Nije bilo dovoljno hrane i pića za sve, a nedostatak vode bio je posebno problematičan jer je vani bilo izuzetno vruće. Parobrod Mark Twain gotovo se prevrnuo zbog prekomjernog broja putnika. Ogroman broj automobila kojima su posjetitelji pristizali u Disneyland daleko je nadmašio kapacitet cesta Anaheima.

Neke atrakcije, poput Rakete na Mjesec, Petra Pana i Dumba, letećeg slona, još nisu bile u funkciji, što je razočaralo djecu. Fontane nisu radile zbog štrajka vodoinstalatera, a jednoj je posjetiteljici štikla ostala zaglavljena u mokrom asfaltu. Otvorenje je zbog svih navedenih problema dobilo nadimak Crna nedjelja.
Walt Disney se ispričao posjetiteljima te obećao da će problemi biti riješeni u roku od mjesec dana. I doista, bez obzira na Crnu nedjelju, broj posjetitelja je neprestano rastao. Već nakon sedam tjedana zabilježen je milijunti posjetitelj. Disneyland je gotovo preko noći postao svjetski hit i zarađivao nebrojene milijune. Danas godišnje privlači više od 14 milijuna posjetitelja.

Piše: Boris Blažina


Komentari