Luksuz na četiri kotača: Priča o Bentleyu

Njegovo ime sinonim je za luksuz i eleganciju. Za volanom veličanstvenog automobila šepure se najveće zvijezde današnjice, a poseban model izrađen je za britansku kraljicu Elizabetu povodom pedesete godišnjice vladavine. Jedan od njegovih najpoznatijih vlasnika nikad nije postojao: premda u filmovima najčešće vozi Aston Martin, u romanima Iana Fleminga James Bond posjeduje čitav vozni park Bentleya. Grof Conde Francisco Scarpa, jedan od najbogatijih ljudi na svijetu, toliko je zaljubljen u svoga metalnog ljubimca da ga je, u maniri egipatskog faraona, odlučio zakopati kad umre kako bi ga mogao voziti i na onome svijetu!

Priča o Bentleyu počinje 1919. godine, kad se engleski inženjer Walter Owen Bentley, koji je u vrijeme Prvoga svjetskog rata proizvodio motore za zrakoplove, odlučio prebaciti na automobilsko tržište. Neko vrijeme je prodavao francuske automobile, ali je imao ambiciju dizajnirati i konstruirati vlastite modele. S bratom i poslovnim partnerom Horaceom Millnerom, osnovao je tvrtku “Bentley Motors Ltd.” u Cricklewoodu blizu Londona te počeo ostvarivati svoj san. Narudžbe su stigle vrlo brzo, ali je W. O., kako su ga suradnici zvali, trebao dvije godine da isporuči prve primjerke automobila. Njihovu brzinu i pouzdanost dokazao je na ranim maratonskim utrkama, poput one u Indianapolisu, a na LeMansu, tada najvažnijem sportskom događaju, ostvario je niz pobjeda.

Unatoč inventivnim rješenjima (inspiraciju za lagane aluminijske klipove motora dobio je od utega za papir s radnog stola!), Bentley se ubrzo našao u financijskim problemima. Godine 1925. za pomoć se obratio bogatom nasljedniku Woolfu Barnatu, koji je u njegovim automobilima sudjelovao na nizu utrka. Uz Barnatovu financijsku injekciju i pobjede koje su podigle imidž kompanije, W.O. se mogao nesmetano posvetiti onome što je najviše volio, dizajniranju novih modela. To je imalo svoju cijenu: Barnato je preuzeo cjelokupnu tvrtku. Proizvodnja se udvostručila ali je, nažalost, sve stopirala velika depresija 1929. godine, kad su svi koji su se bavili luksuznom robom doživjeli crni scenarij. Nepuno desetljeće od utemeljenja, firma je otišla na bubanj. Nakon niza pregovora, preuzeo ju je “Rolls Royce”, ali pod imenom “British Central Equitable”: ni sam Bentley nije znao tko je kupac dok posao nije bio gotov. Barnato je u novoosnovanoj kompaniji zadržao poziciju direktora nadzornog odbora, dok je W.O. bio tek običan zaposlenik. Nezadovoljan stalnim šikaniranjem, 1935. napušta kompaniju koju je osnovao i prelazi u “Lagondu”. Iste godine zatvorena je tvornica u Cricklewoodu, a proizvodnja je preseljena u Derby (nakon Drugoga svjetskog rata u Crewe). Godine 1998. kompaniju za 430 milijuna funti preuzima “Volkswagen”, a s legendarnim modelima poput Continentala i Arnagea započinje novo poglavlje u povijesti Bentleya.

Piše: Lucija Kapural

Komentari