Kako je paranoja ruskog cara dovela do stvaranja luksuznog šampanjca

Čudesne boje jantara, neupitne čistoće te okusa koji znalci opisuju kao eksploziju cvjetnih i voćnih nota s daškom nježno tostiranih lješnjaka, kokosa, ušećerenih korica citrusa, bijele čokolade i karamele, šampanjac “Cristal” sinonim je elegancije i luksuza. Proizvodi se u limitiranoj količini, od grožđa iz najboljih francuskih vinograda Montagne de Reimas, Vallee de la Marne i Cote des Blances, i to samo u godinama kad njegovi glavni sastojci, Chardonnay i Pinot Noir, dožive suptilan i precizan balans. Prije nego što dođe na tržište, svaka boca mora odležati najmanje šest  i pol godina u hrastovim bačvama, a prodaju se umotane u skupi celofan koji ih štiti od ultraljubičastog zračenja. Dok prosječna boca košta oko 600 dolara, one unikatne, poput pozlaćene ambalaže “Cristal Bruta” iz 1990. godine, na aukcijama postižu i cijene od dvadeset tisuća dolara!

Priča o šampanjskoj zvijezdi počinje 1876. u Parizu, na jednom od najraskošnijih banketa ikad priređenih u gradu. Dana 7. lipnja, u gostionici “Café Anglais” susrela su se trojica znamenitih državnika: njemački car Wilhelm I., njegov kancelar Otto von Bismarck i ruski car Aleksandar II. Za ekstravagantnu večeru od šesnaest slijedova bio zaslužan Adolphe Dugléré, najpoznatiji pariški huhar, a uzvanicima je poslužen šampanjac kreiran specijalno za tu prigodu. Na molbu ruskog cara, koji se panično bojao pokušaja atentata, vlasnik najpoznatije vinske kuće Louis Roederer proizveo je piće u potpuno prozirnoj boci s ravnim dnom. Aleksandar II. se, naime, bojao da će teže primijetiti je li mu ubačen otrov u piće u standardnoj zelenoj boci, a njegova paranoja je išla toliko daleko da je vjerovao kako bi u udubljenje na njenom dnu netko mogao postaviti minijaturni eksploziv. Piće koje je predstavljalo najbolju selekciju njegovih sedam vinograda Roederer je upakirao u unikatne boce od najfinijeg flamanskog kristala, što je novoj vrsti šampanjca dalo ime. Aleksandar II je bio toliko zadovoljan pjenušavom čarolijom da je tvrtka Louisa Roederera postala glavni dobavljač vina na carskom dvoru.

“Cristal” se na tržištu se pojavio tek nakon Drugoga svjetskog rata, a devedesetih godina prošlog stoljeća doživio je vrhunac uspjeha, kao omiljeni šampanjac bogatih i slavnih. Osobito su mu bili skloni rapperi, čiju kulturu uvelike karakterizira razmetanje. P. Diddy ga je, kako bi iskazao stav “ima se, može se”, znao polijevati po pozornici tijekom nastupa, Kanye West je njime častio odabrane goste na svojim tulumima, pokojni Tupac Shakur ga je miješao s konjakom (svoj koktel je nazvao “Thug Passion”), a Jay-Z ga je čak opjevao u jednoj numeri!

Piše: Lucija Kapural

Komentari