Kako je dvostruki ubojica inspirirao jedan od najpoznatijih reklamnih slogana

U zimu 1976. godine, mediji u Utahu brujali su o Garyju Gilmoreu, prvom čovjeku koji je trebao biti pogubljen u zemlji nakon više od deset godina. Posebno zanimanje izazivala je činjenica da je 35-godišnji Teksašanin, dvostruki ubojica i serijski pljačkaš, insistirao na tome da se egzekucija izvrši, ne želeći tražiti pomilovanje. Štoviše, prema onima koji su se borili za to da se njegova kazna preinači u doživotnu robiju, poput “Američke udruge za građanska prava”, odnosio se s najdubljim prezirom. “Mislim da ti govnari u životu nisu napravili ništa korisno. Želio bih da svi oni, uključujući cmoljave popove, konačno od*ebu. Ovo je moj život i moja smrt. Sud je odlučio da moram umrijeti, i ja to prihvaćam!”, izjavio je pred odborom za pomilovanje.

U to vrijeme, osuđeni na smrt u Utahu imali su dvije opcije: biti obješeni ili stati pred streljački vod. Gilmore se opredijelio za potonju, navodno zbog priča da su kroz povijest zabilježeni slučajevi osoba koje su preživjele vješanje. Kad je stiglo vrijeme da se oprosti od života, Gilmorea su odveli u napuštenu tvornicu u blizini zatvora, prenamijenjenu za egzekucije, i vezali ga za stolicu. Svećenik, koji mu je dao posljednju pomast, pitao ga je želi li nešto reći prije smrti. Ubojica je bio koncizan. “Let’s do it!” (“Obavimo to!”) zadnje su riječi koje je izgovorio prije nego što su ga pokosili meci petorice policajaca.

U tim zadnjim trenucima vjerojatno nije mogao ni sanjati da će postati svojevrsna ikona popularne kulture. “Bring on the Night”, hit grupe “Police”, govori o mislima koje su Gilmoreu možda prolazile kroz glavu; Norman Mailer je za roman o njegovom životu, “Krvnikovu pjesmu”, nagrađen “Pulitzerom”; Jack Nicholson je inspiraciju za jednu od svojih najpoznatijih glumačkih kreacija, onu u klasiku “Poštar zvoni dvaput”, našao upravo u Gilmoreu; ubojica se spominjao u nizu serijala, poput “Seinfelda”, “Roseanne” i “Njujorških plavaca”; Eric Idle napravio je skeč na temu njegovog pogubljenja… Poslasticu smo ostavili za kraj: marketinški stručnjak Dan Wieden ustvrdio je da su upravo Gilmoreove posljednje riječi bile inspiracija za glasoviti “Nikeov” slogan “Just do it!”

Piše: Lucija Kapural

Komentari