Je li današnji lik Djeda Božićnjaka zapravo maskota Coca-Cole?

Svi ga znamo kao starog bradatog čovjeka u crvenom kaputu koji leti na saonicama koje vuku sobovi te dobroj djeci donosi božićne darove. Ali odakle potječe danas naveliko komercijalizirani lik Djeda Božićnjaka? Veseli Djed vuče porijeklo od kršćanskoga sveca sv. Nikole, koji se tek pod utjecajem protestantske reformacije u Americi preobrazio u svjetovni lik Djeda Božićnjaka. Takvu izmijenjenu sliku popularizirali su američki novinari u 19. st., kreirajući lik debelog veselog djedice s bijelom bradom koji živi na sjevernom polu. Iako se često spominje tvrdnja da je njegov crveno-bijeli kaput nastao kao reklama za Coca-Colu jer su upravo crvena i bijela službene boje te tvrtke, ona jednostavno nije točna jer se takvi prikazi javljaju mnogo prije osnutka tvrtke Coca-Cola. Autor najstarijeg prikaza crveno-bijelog Djeda je Thomas Nast, koji ga je nacrtao prema opisu iz A Visit from St. Nicholas, američke pjesme za djecu iz 1823. godine. Ostali elementi vezani uz svjetovnog lika djelo su više američkih autora, uključujući pisce Clementa Clarkea Moorea i Washingtona Irvinga, te povjesničara Johna Pintarda. Figura debelog crveno-bijelog Djeda ukorijenila se, dakle, još u prvoj polovici 19. st. te je već tada potisnula na marginu brojne druge slike toga lika (npr. vitkog starca u zelenom kaputu). Prva reklama za Coca-Colu s prepoznatljivim likom Djeda nastala je tek 1931., a djelo je ilustratora Haddona Sundbloma. Nije poznato zašto su na kraju kao boje asocirane uz Djeda Božićnjaka prevladale upravo crvena i bijela – moguće je da je crvena odabrana jer se dobro ističe, a bijela jer je boja snijega.

Piše: Boris Blažina

Komentari