Čari konceptualne umjetnosti: Povraćanje pred publikom i prljave plahte

Nekoć je, da bi bio smatran umjetnikom, čovjek trebao oslikati svod kakve kapele, izraditi skulpturu nekog konjanika ili mitskog junaka ili, u najgorem slučaju, nacrtati nekoliko šarenih kvadratića i nazvati to apstraktnim remek-djelom bremenitim značenjem. Danas, kad je poetika šoka osobito na cijeni, dovoljno je prošetati se gol javnim trgom i nazvati to performansom ili prepolovljenu kravu okarakterizirati kao instalaciju. Evo dva zorna primjera!

Stvaralačka bulimija

Ako ste, u svome artističkom purizmu, djela ovakvog tipa otpisali kao “bljuvotinu”, možda ste još malo trebali pričekati s korištenjem tog izraza: upravo on savršeno opisuje kreacije mlade engleske konceptualne umjetnice Millie Brown. Kruna njenog stvaralaštva jest “Nexus Vomitus”, 30-minutni glazbeno-slikarsko-bljuvalački performans. Evo o čemu je riječ: dok operne dive Patricia Hammond i Zita Syme u pozadini pjevaju ljubavne arije, Millie ispija čašu za čašom mlijeka obojanog bojilima za hranu. Kako iskapi koju čašu, sadržaj želuca izbacuje na platno, uz veselo praskanje i bučno podrigivanje.

Oduvijek je, tvrdi, htjela pomicati granice umjetnosti. “Unoseći svoje fizičko biće u metafizičko tkanje djela, izazivam gledateljevu percepciju ljepote, istodobno demaskirajući sirove elemente ljudske prirode”, u intervjuu iz 2011. godine dokazala je da mlijeko nije jedino što povraća.

Njeni radovi, koje upućeni uspoređuju s platnima Jacksona Pollocka, oduševili su brojne zvijezde, a ponajviše kraljicu šoka i provokacije Lady Gagu, koja je bljuvačicu angažirala u svome spotu “Exorcist Interlude”. Što bi narod rekao: našla krpa zakrpu!

Prljave plahte, suicidalne misli

Za razliku od većine kolega, britanska konceptualna umjetnica Tracey Emin ne voli puno pričati o poput Marijanske brazde dubokom značenju svojih djela. Ono što vidite jest ono što dobijete: “Moj krevet”, čuvena instalacija iz 1999. godine jest, pogađate, njen krevet. Kako Tracey smatra da umjetnost mora biti neuljepšan prikaz zbilje, krevet u kojem je spavala a potom ga izložila u Galeriji “Tate” jest neraspremljen, s pobacanim jastucima te plahtama umrljanim čokoladom i menstrualnom krvlju. Poseban bonus: pod jastukom se nalazi kondom, dakako, korišteni!

Evo što je ispričala umjetnica: “To je krevet u kojem sam spavala mjesecima, u stanju teške depresije uzrokovane prekidom dugogodišnje veze. U to vrijeme imala sam suicidalne tendencije što, vjerujem, izložak odražava”. Ova gadarija toliko se svidjela biznismenu Charlesu Saatchiju da je za nju – a da ni ne trepne – iskeširao 170.000 eura, a potom je izložio u vlastitom domu. Na aukciji se ponovno našla 2014. godine, kad je prodana za gotovo tri milijuna eura!

Piše: Lucija Kapural

Komentari