Zašto je pored tijela drevnog ratnika položena dekapitirana sova?

Okolica Uppsale, slikovita švedskog grada koji leži na rijeci Fyrisån, bogata je arheološkim lokalitetima. Među tamošnjim nalazištima osobito se ističe Valsgärde, farma na kojoj su, od trećeg stoljeća prije Krista pa sve do dvanaestog stoljeća, pokapani skandinavski velikaši. Ondje je je nedavno otkopan grobni humak u kojem su počivala tijela dvojice ratnika iz sedmog stoljeća. Bili su pokopani u svojim brodovima, okruženi dragocjenostima koje su stekli za života – baš kao što su lokalni običaji iz željeznog doba nalagali. Osim s uobičajenim “asortimanom”, konjima, šljemovima, mačevima, bodežima, štitovima i lovačkim priborom, na onaj svijet su krenuli i s nikad ranije viđenim dodatkom: glave su im bile položene na mekane jastuke punjene perjem. “Oba plovila bila su krmama okrenuta prema rijeci Fyrisån, što je imalo simboličku funkciju – na taj način, htjelo se pokazati da su pokojnici spremni na putovanje zagrobnim svijetom. Oružje i hrana, položeni pored njihovih tijela, trebali su im olakšati to putovanje. S takvim smo se običajima ukopa već susretali, no jastuci su novi element. Rijetki su, naime, sačuvani, budući da se perje, koje je vrlo delikatno, brzo raspada”, ispričala je voditeljica iskopavanja Birgitta Berglund, arheologinja s Norveškog sveučilišta znanosti i tehnologije. Kako je ovo perje, zahvaljujući sastavu tla, ostalo dobro očuvano, znanstvenica i njeni kolege uspjeli su ga analizirati te identificirati ptice od kojih je prikupljeno. Većim je dijelom pripadalo je patkama, guskama i kokošima, no bilo je i onoga od grabežljivih ptica poput sova ušara. Potonje su, čini se, imale istaknto mjesto u pogrebnom ritualu: tijelo poveće sove je dekapitirano te položeno u grobnicu jednog ratnika. Zašto je životinja podvrgnuta ovome nemilom činu, ne može se utvrditi sa sigurnošću, no stručnjaci spekuliraju da ie i ovaj čin imao simboličku vrijednost. U nordijskom folkloru, sove se smatraju vodičima kroz carstvo mrtvih, dok se gusje perje promatra kao neka vrsta “katalizatora” za odvajanje duše od tijela.

Piše: Lucija Kapural


Komentari