Podmornica koja je završila na dnu zbog vlastitog toaleta, koliko god to nevjerojatno zvučalo

Jeste li se ikada pitali kako se u podmornicama odlazilo u toalet? U ovom članku ćemo Vam dati podatke kako je to izgledalo tijekom  Drugog svjetskog rata. Naglasak ćemo staviti na doprinos njemačkih znanstvenika u uvođenju novih tehnologija pri upotrebi toaleta na podmornicama. Upravo je primjena ove nove tehnologije, svima potrebite, u središtu ovog članka.

Toleti na brodovima i podmornicama

Brodovi su imali toalete koji su se direktno ispirali u more, no u podmornicama to nije bilo moguće. Zbog toga su postojala svojevrsna toaletna skladišta koja su se izbacivala u more
samo kada je podmornica izranjala ili bila na površini. Problematično je bilo to što su spremnici bili teški i zauzimali su previše prostora. Zato  su njemački inženjeri radili na razvoju toaleta koji se može koristiti pod vodom. Rezultat je bio toalet koji je funkcionirao pod visokim pritiskom. Otpad se usmjeravao kroz niz komora, a uz pomoć ventila sve do zračne komore pod tlakom te bi se izbacivao u more uz pomoć komprimiranog zraka.

Podmornica s novim sustavom toaleta


Nacistička podmornica U-1206 je u svoju prvu akciju krenula na samom kraju Drugog svjetskog rata, u ožujku 1945., a vratila se samo par dana kasnije. Podmornicom je zapovijedao Karl Adolf Schlitt. Na svoje drugo putovanje podmornica je krenula iz grada Kristiansanda, u okupiranoj Norveškoj, 6. travnja. 1945. godine. Njezina je posada dobila misiju uništavanja savezničkih teretnih brodova na Sjevernom moru. Ova je podmornica bila opremljena novim visokotlačnim toaletima koji su podmorničarima omogućili pražnjenje toaleta tijekom zarona na velikim dubinama.
Ispiranje toaleta je bilo i više negoli komplicirano. U pitanju je  golem sustava s ventilima (vidljiv na fotografiji) koji je omogućavao otvaranje pod vodom i ispiranje toaleta u more. Kako je sustav bio doista kompleksan  na podmornici je morala postojati osoba, koja je bila upoznata s tehnikalijama i koja je bila obučena rukovati njima. Neispravno otvaranje ventila pogrešnim redoslijedom moglo je dovesti do ulaska vode u podmornicu, povratka otpadnih voda i drugih problema, o čemu će biti još govora.

Kako je došlo do nesreće?

Dana 14. travnja 1945., manjeod mjesec dana prije kraja Drugog svjetskog rata u Europi, podmornica U-1206 je krstarila na dubini od 61 metra, a na udaljenosti od petnaestak kilometara od Peterheada u Škotskoj. Toga dana se pojavio problem s toaletom koji je izazvao velike nevolje. Na podmornici su bila dva toaleta na 50 članova posade, ali je samo jedan bio upotrebi jer je uz drugi bilo skladište s hranom zbog čega se taj toalet nije mogao koristiti. Podmornica je bila preplavljena vodom, a kako su se baterije potpuno neprikladno nalazile podno samog wc-a došlo je do njihova kvašenja te je u takvoj kombinaciji nastao otrovan plin klor. Postoje dvije teorije kako je do ove havarije došlo. Zapovjednik broda tvrdi da je bio u strojarnici kada se pojavio problme. No Jochen Brenneck povjesničar mornarice i autor više knjiga o toj tematici tvrdi u svojoj knjizi pod nazivom The Hunters and the Hunted: German U-Boats 1939–1945 (“Lovci i plijen: njemačke podmornice 1939.-1945.”) da je za incident  kriv zapovjednik koji je smatrao da mu nije potreban tehničar, kako bi svladao taj toaletni sustav. Međutim, prema njegovom pisanju, brzo je uočio da nije u stanju izaći s ovim kompleksnim postrojenjem na kraj te je pozvao tehničara.  No kako je došlo do širenja plina podmornicom, zapovjednik je naredio hitno izranjanje. Povjesničari smatraju da zapovjednik podmornice nije zloupotrijebio pravila o korištenju ovog sustava. Schlitt je doživio 90 godina i do kraja života je ostao pri svojoj tvrdnji, umro je 2009. godine.
.
Naglo izranjanje i bombardiranje

Kada je podmornica izronila uočile su je britanske zračne snage nakon čega je počelo bombardiranje a posada nije imala kamo jer je bombardiranju podmornica teško oštećena. Nakon toga došlo je do napuštanja podmornice u gumenim čamcima. U ovoj havariji poginula je jedna osoba, tri su se utopile dok su svi ostali preživjeli, te su završili u zatvoru kao ratni zarobljenici. Sedamdesetih godina 20. st. prilikom pripremnih radova vezanih uz naftovod locirano je mjesto na kojem je podmornica potonula, gdje se i danas nalazi.  Ovo je jedina podmornica u povijesti mornarice koju je potopio vlastiti toalet.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari