Nevjerojatno otkriće na Picassovoj slici: Nešto maleno izbačeno je iz “kadra” kako ne bi ukralo šou

Fotografija: Wikipedia i Screenshot YouTube (Exhibition On Screen).

Ako mislite da za svaku pogrešku slikari trebaju uzeti novo platno – tome nije baš tako što  Picasso potvrđuje na svojim slikama. On bi ono što mu nije sjelo u kompoziciji jednostavno zamaskirao odnosno pretvorio u nešto drugo. Upravo se to dogodilo na njegovoj slici iz mladenačke faze, a koja nosi naziv Le Moulin de la Galette.

Što se nalazi ispod smeđeg nanosa boje?

Ako ste mislili da je ovo otkriće plod suvremene tehnologije i nije, barem ne u potpunosti. Naime, viša konzervatorica slika u Guggenheim muzeju u New Yorku Julie Barten kaže da onaj tko doista gleda može uočiti da se ispod jednog dijela slike nalazi još nešto. Na prvi pogled na tom se mjestu vidi nanos smeđe boje koji predstavlja kaput ili neki drugi odjevni predmet, nemarno prebačen preko naslona stolice. Pozornije zagledanje u ovaj dio slike otkriva konture glave i ušiju. Možda se sada pitate kako to da ovo do sada nije nitko primijetio. Vjerojatno zato što je slika sada detaljno očišćena kako bi se pripremila za nedavno otvorenu izložbu “Mladi Picasso u Parizu” u Guggenheimovu muzeju. Zapravo tehnologija nam je otkrila detalje koje naše oko ne može vidjeti. Uz pomoć rendgenske fluorescencije odnosno tehnike mapiranja kemijskih elemenata na platnu obrisi su dobili končanu sliku.

Bezobrazno carstvo noći

Konkretna je slika nastala kada je Picasso došao kao mladić na Svjetsku izložbu u Pariz 1900. U trenutku dolaska imao je samo devetnaest godina, a Pariz ga je privukao svojim hedonističkim noćnim životom. On je bio svjestan dekadencije pariškog života i ona ga je istovremeno privlačila i odbijala, a možda se to zrcali na ovoj slici. Oslikani prostor je bio prostor restorana s terasom na kojoj su se održavali plesovi. Često su ovaj prostor oslikavali  umjetnici na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, bilo je to, kako su ga nazivali, “bezobrazno carstvo noći”. Istraživanje ovih skrivenih obrisa je rezultiralo zaključkom da je riječ o šarmantnom psu pasmine Cavalier King Charles. Pas je bio sasvim prikladno dotjeran za plesnjak s crvenom mašnom oko vrata.


Skriveni pas. Fotografija: Screenshot YouTube (
CBS Philadelphia).

Pogledamo li sliku pozornije uočit ćemo nelagodnu atmosferu. Ona je izazvana samim načinom portretiranja. Tako su muškarci redovito prikazani zamagljenih lica kao da ne žele da ih se portretira dok su žene naslikane sa žarko namazanim usnama. Picasso je s pravom izbacio psa iz kadra jer bi inače ukrao pozornost svim drugima na slici i možemo reći umanjio njezinu neveselu atmosferu. Što je s time umjetnik želio poručiti to je već drugi par rukava.

Malo ‘aljkav’ umjetnik

Otkriće psa ispod nakupina boje potvrdilo je ono što je već zapravo bilo poznato da je umjetnik bio sklon promijenama, i iznenadnim odlukama. No ono što je još postalo jasno da u tim svojim postupcima se nije previše trudio ukloniti dokaze  o greškama ili jednostavno promjenama smjera. Bio je recimo malo ‘aljkav’ po tom pitanju. Ako se pitate što radi pas na jednoj Picassovoj slici za one koji ne znaju imao je on velik broj pasa tijekom života, ali o tome više nekom drugom zgodom. Ove godine obilježava se pola stoljeća slikareve smrti. U tu svrhu organizirane su brojne izložbe, a ova njujorška će biti otvorena do jeseni, pa ako planirate preko bare možete ju posjetiti.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari