“Kako je National Geographic pomaknuo piramide” i promijenio svoju uređivačku politiku

Fotografija: ResearchGate

Iako možda mislite da je najpoznatija naslovnica National Geographica ona afganistanske djevojčice niste u potpunosti u pravu jer je, čini se, nešto poznatija fotografija ona egipatskih piramida. I dok je fotografija afganistanske djevojčice svima ostala u sjećanju po njezinim izražajnim očima i koloritu ova je pak u memoriju čitatelja/gledatelja ušla kao jedna od većih pogrešaka časopisa, no iz cijele priče je proizašlo i nešto dobro. Zanima li vas što je to pošlo po krivu, pročitajte članak koji slijedi.

Kada se piramide guraju u okvir

Godine 1982. za naslovnicu časopisa izabrana je fotografija američkog fotografa Gordona Gahana na kojoj su bile vidljive deve u prvom planu i piramide u pozadini. Kako je časopis okomite orijentacije, a fotka je dala vodoravnu perspektivu došlo je do njezina fotošopiranja ne bi li se snimka prilagodila okviru časopisu. U tu je svrhu došlo do namjernog pomicanja piramida tako da su se one približile jedna drugoj. Tadašnji urednik Wilbur E. Garrett je odobrio ovo fotošopiranje, ali je javnost nakon toga burnu reagirala te su se pojavile kritike koje su spočitavale časopisu što se odvažio “pomicati piramide”.

Posipanje katranom i perjem

Uredništvo se nakon toga posulo katranom i perjem  ali je naučilo lekciju da poput riječi i fotke trebaju odražavati stvarnost. Upravo zato uređivačka politika časopisa se znatno postrožila. Direktorica fotografije Sarah Leen, koja za National Geographic radi već više desetljeća, iz svog iskustva navodi da su  manipulacije fotografijama nekada bile znatno uočljivije nego danas.


Pogreške se i dalje događaju

S vremena na vrijeme se i najboljima događaju pogreške. Jedna od njih se na portalu ovog časopisa ponovno zbila 2010. godine, kada je u odjeljku fotografija nazvanom Your Shot ušla fotošopirana fotografija psa koji sjedi na travnjaku, a u pozadini su bili vidljivi borbeni zrakoplovi koji su naravno lažirani. Nakon više prituži fotografija je uklonjena sa stranice.

Stroga politika

Upravo zbog ove naslovnice iz 1982. politika ovog časopisa je postala stroga, pa tako svi fotografi moraju uredništvu dostavljati uvijek neobrađene snimke, s podacima o pikselima sa senzora digitalnog fotoaparata, kako bi bili uredništvo bilo što sigurnije u autentičnost snimke.

Završit ćemo riječima bivše glavne urednice National Geographica Susan Goldberg koja kaže:

U digitalnom dobu je lako manipulirati fotografijom.

National Geographic je naučio lekciju, ali sofisticirana tehnologija omogućava sve finije “igrice” koje je teško uočiti, s tim da kada se pojave one više nisu dio uređivačke politike, barem ne ovog časopisa.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari