Kako je izgledao, pogodite tko?

Historical Figures Brought To Life Using AI Technology By Bas Uterwijk (screenshot, YouTube)

Portreti ili skulpture poznatih osoba sadržavaju uvijek notu impresije zbog čega je osobu koju taj netko prikazuje teško vidjeti. Iako je iza konkretne osobe preostalo mnoštvo slika, sve one su daleko od fotografskog realizma i onoga kako bi tu osobu vidjeli i doživjeli u stvarnom svijetu.

Pro et contra

Iza Napoleona su ostali sačuvani relativno brojni opisi suvremenika, koji su daleko od objektivnih. Zahvaljujući toj subjektivnosti promatrača, Napoleonov izgled varira u skladu s onom latinskom pro et contra, od izuzetno naočitog muškarca do debelog i patkastog lika koji je podbacio u očekivanjima. Uz likovne prikaze Napoleona ostali su sačuvani i pisani opisi koji su uvelike ovisni o spolu osobe koja ih piše, pa ukoliko ga opisuju žene njegov će izgled biti dan u superlativima, no ako je u pitanju muški svijet, on je onda najčešće “kontra” ženskih opažanja.

Softver za dubinsko učenje


Uz pomoć suvremene tehnologije podržane programom Artbreeder ili softverom za dubinsko učenje, Bas Uterwijk je izradio niz realističnih svojevrsnih fotografija poznatih  osoba, koje su živjele prije izuma fotografije zbog čega su ostale zabilježene u slici ili skulpturi. Prema njegovom mišljenju za izradu ovakvih digitalnih fotorealističnih portreta nije dovoljna samo tehnologija i programski paket već i puno živaca i truda. U svom radu Bas se koristi i portretima, kao i skulpturalnim metodama rekonstrukcije lica.

Vrlo bliska slika stvarnosti

Bas kaže da uvijek istovremeno radi na više portreta, i da taj rad traje tjednima. Svoje likove napušta i vraća im se, što je stvar inspiracije. Prema njegovom mišljenju rezultat je vrlo blizu onoga kako su osobe izgledale u stvarnosti, no naglašava da nije znanstvenik i da daje više umjetničko tumačenje negoli znanstveno egzaktan prikaz nečijeg lica.

Ovaj Basov proces možemo doživjeti kao svojevrsno skidanje filtera koji se često suprotno njegovom postupku svakodnevno nanose na snimljene fotografije. I dok većina nastoji nanijeti što više pokrivajućih slojeva i sebe “zamaskirati” estetike rad, on primjenjuje suprotan pristup u kojem “ogoljava” s likovnih djela naslage umjetničkih impresija i ekspresija.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari