Kad političari falsificiraju povijest: O čemu doista govori kultna “domoljubna” pjesma?

“Born in the U.S.A.” najprodavaniji je album Brucea Springsteena, a ujedno je riječ o prvom CD-u proizvedenom u Americi za komercijalnu prodaju. Do toga je došlo kad je diskografska kuća “CBS Records” otvorila vlastitu tvornicu CD-a u Indiani. Diskovi su se, naime, ranije uvozili iz Japana. Anno domini 1984., istoimena antologijska pjesma nije silazila s vrhova top ljestvica. Govori o problemima s kojima su se veterani Vijetnamskog rata susreli nakon povratka u američku svakodnevicu – umjesto junačkog dočeka, kakav su zaslužili, dobili su ignoriranje, često i otvoreni prezir okoline.

Na Springsteenov užas, pjesma je godinama pogrešno interpretirana. Ljudi nisu shvaćali – ili nisu željeli shvatiti – da progovara o sramotnom tretmanu veterana u američkom društvu, nego su je tumačili kao patriotsku himnu.

Jedan od onih koji su se oglušili na smisao pjesme bio je tadašnji američki predsjednik Ronald Reagan. Kad je 1984. godine posjetio Springsteenovu rodnu državu New Yersey, državnik je u svom govoru naglasio da “budućnost Amerike leži u poruci nade koju donosi pjesma talentiranog mladića po imenu Bruce Springsteen” te je dodao kako je njegova zadaća da tu poruku ozbilji. Dva desetljeća kasnije, pjevač je predsjednikov govor komentirao riječima: “Bio je to početak dugogodišnje prakse republikanaca da prisvajaju sve što im zvuči ‘američki’ za svoje ciljeve, ne razumijevajući narav onoga čime se busaju o prsa. Rekao sam tada i ponovit ću: ta pjesma ne govori o američkom ponosu, nego o vijetnamskoj sramoti”.

Spot za pjesmu režirao je John Sayles, čovjek koji će slavu steći scenarijem za kultni horor film “Pirana”. Sayles je snimao pjevača na koncertima na kojima je ovaj izvodio spomenutu pjesmu, a kako se montaža spota oduljila, siroti Springsteen morao je desetak puta zaredom nastupiti u istim trapericama i prsluku!

Piše: Lucija Kapural


Komentari