Jesu li ovi čavli korišteni kod Isusova raspeća?

Sedamdesetih godina prošlog stoljeća, arheolozi su na jugu Jeruzalema otkopali dva čavla iz doba vladavine Rimljana. Otprilike dva desetljeća kasnije, na tom području otkrivena je grobnica s ostacima muškarca starije životne dobi na kojoj se, na čak dva mjesta, spominje ime “Kajfa”. Znanstvenici su pretpostavili da je riječ o onome istom Kajfi koji se, kao čovjek koji je izručio Isusa Rimljanima, spominje u Bibliji. Premda nedvojbenih dokaza za to nije bilo, određene indicije izazvale su veliko uzbuđenje u redovima arheologa ali i stručnjaka za vjerska pitanja. Duhovi su se dodatno uskomešali 2011. godine, kad je izraelski novinar i filmaš Simcha Jacobovici snimio dokimentarac “Čavli s križa”, u kojem sugerira da su se dva svijena, zahrđala čavla s početka priče zapravo nalazila u Kajfinoj grobnici, štoviše, da je upravo židovski visoki svećenik inzistirao na tome da ga sahrane s njima. Zašto? Odgovor je za Jacobovicija jasan kao dan – to su čavli pomoću kojih je Isus razapet, a Kajfa ih je, zbog grižnje savjesti, ponio na svoje posljednje počivalište! Premda su tu ideju, koja zvuči poput nečeg što je izgmizalo iz romana Dana Browna, vodeći stručnjaci tada otpisali kao besmislicu, geolog Aryeh Shimron nedavno joj je odlučio posvetiti malo svoga vremena. Uvidi do kojih je došao su, u najmanju ruku, intrigantni. “Premda je nemoguće sa sigurnošću tvrditi da su ova dva čavla korištena kod Kristova raspeća, prilično je jasno da su korištena kod NEČIJEG raspeća. Na taj zaključak, naime, upućuju komadići drva i kostiju pronađenih na njima. Ma koliko to grozno zvučalo, pomoću njih je neko ljudsko biće vrlo vjerojatno bilo pribijeno na križ, što je u vrijeme Rimljana bio čest oblik egzekucije”, objašnjava Shimron, dodajući kako je Jacobovicijev dokumentarac možda senzacionalistički ali ga to ne čini nužno neistinitim. “Ne možemo dokazati da su teze iznijete u filmu istinite ali ne možemo dokazati ni da su lažne. Analiza pronađenih predmeta svakako pokazuje da se vremenski okvir podudara s onim Kristova raspeća”. Nadalje, Shimron je pronašao dokaze za drugu tezu iz filma – da su se čavli nekoć doista nalazili u Kajfinoj grobnici. “Raspodjela izotopa ugljika i kisika na čavlima podudara se s onom predmeta u grobnici. Nadalje, naslage kalcijevog karbonata pokazuju da su oba uzorka došla iz vlažnog okruženja, a u slučaju Kajfine grobnice to je otprije poznato: nalazila se u blizini drevnog akvedukta. Po mome mišljenju, ti čavli došli su iz te grobnici. Što su ondje radili? O tome možemo samo spekulirati. Moguće je, primjerice, da su u grob važnog čovjeka položeni iz pukog praznovjerja. O ono se vrijeme, naime, vjerovalo da čavli korišteni kod raspeća imaju magična svojstva”.

Piše: Lucija Kapural

Komentari