Cirkus nakaza P.T. Barnuma: Kako se obogatiti na tuđoj patnji?

Phineas Taylor Barnum (1810. – 1891.) bio je političar, pisac, izdavač i dobrotvor, no ovaj proćelavi Amerikanac prodornog pogleda zapamćen je u prvom redu po bizarnim izlošcima i cirkuskim predstavama s onu stranu dobrog ukusa. Najpoznatiji showman devetnaestog stoljeća kao životni cilj si je zacrtao “napuniti što više kovčega dolarima”, a poznata američka poslovica “svake minute rodi se naivčina” pripisuje se upravo njemu.

Njegova zabavljačka karijera počela je 1834. godine u New Yorku, kad je kupio zgradu muzeja, nazvao je po sebi te u njoj počeo izlagati kojekakve “zanimljivosti”. Jedan od ranih “hitova” bio je Charles Sherwood Stratton, mladić patuljastog rasta koji je nastupao pod umjetničkim imenom General Tom Tumb, nerijetko se odijevajući poput Napoleona. Pažnju javnosti privukle su i preparirane zvijeri postavljene u neobične položaje, žongleri, mađioničari, albino ljepotice, paralizirana žena stara 161 godinu (u stvarnosti, imala je samo osamdesetak), voštane figure čudovišta te prvi akvarij u Sjedinjenim Američkim Državama, no izložak koji je Barnumu donio planetarnu slavu – i pripadajuće kovčege dolara – bila je tzv. “sirena iz Fidžija” (na slici!).

Stvorenje je, istinabog, izgledalo poput nečega što je isplivalo iz devetog kruga pakla, no niti se radilo o sireni niti je ista imala ikakve veze s Fidžijem, gdje je prema najavnim plakatima upecana. Barnum je, naime, hibridno čudovište stvorio u kućnoj radinosti, spojivši glavu i trup prepariranog majmuna (navodno orangutana) s repom goleme ribe (navodno lososa). Na optužbe za obmanjivanje javnosti samo je odmahnuo rukom. “Ja im ne lažem nego im pružam spektakl”, izjavio je Barnum, čiji je muzej do 1946. privlačio oko 400.000 posjetitelja godišnje


Sedamdesetih godina devetnaestog stoljeća, u sklopu svoga putujućeg cirkusa, producirao je još neukusnije spektakle. Možda najpotresnije bile su tzv. “izložbe nakaza”, gdje su nesretnici koje su priroda ili bolest učinili drugačijima pozirali pred posjetiteljima, često trpeći poruge i vulgarna dobacivanja. Najpopularnija atrakcija bili su Chang i Eng Bunker, blizanci međusobno spojeni kožom i zajedničkom jetrom. Pojam “sijamski blizanci” nastao je upravo po njima: braća su rođena u Tajlandu (tadašnji Sijam). Svoje predstave Barnum je oglašavao na rječit i originalan, često bombastičan način, što mu je priskrbilo nadimak “Shakespeare marketinga”.

Piše: Lucija Kapural

Komentari