Luksuzna kočija Landau Rolls-Royce među kočijama!

Kraljevsko vjenčanje u kočiji The 1902 Semi-State Landau. Izvor: Wikimedia Commons.

 

Kao što je Rolls-Royce bio simbol elite tako je i kočija Landau u svoje vrijeme bila najluksuznija kočija koja se mogla kupiti na tržištu. S obzirom na cjenovni rang ove kočije u njoj se mogla voziti samo elita, kao što si i danas Rolls-Royce odnosno lukuznu britansku marku automobila može priuštiti samo iznimno situiran svijet. Želite li nešto više saznati o ovoj prestižnoj kočiji pridružite nam se u čitanju teksta kojega smo pripremili danas za vas.

Podrijetlo imena i datacija

Podrijetlo imena ove kočije je nesigurno, a prema najraširenijoj teoriji kočija Landau je dobila ime prema istoimenom gradu u njemačkoj pokrajini Falačko Porajnje. Prema drugoj hipotezi ime je poteklo od španjolske riječi landó koja označava lagano vučno vozilo koje su vukle mule. Postoje i druge teorije, no one samo pokazuju da je podrijetlo imena ove kočije nesigurno, kao što je nesigurno i vrijeme kada je počela njena proizvodnja. Tako se njezina datacija različito određuje između kraja 16. i 18. stoljeća. Sigurno je da je popularna u 18. stoljeća, no u 19-om postaje još popularnija.

Putovanja noću su uvijek bila riskantna


Kočiju karakterizira praktičan sklopivi krov, a ima i nisko podvozje što putnicima omogućava da budu na udaru javnosti. Ulazak u kočiju olakšavaju stepenice, koje se nalaze sa svake strane. Unutrašnjost je prilagođena smještaju četiri osobe koje sjede dvije po dvije na nasuprotno položenim sjedištima. Ispred kabine ona ima i povišeni dio namijenjen kočijašu. Kočija ima poput većine drugih ovakvih vozila svjetiljke. One su dolazile najčešće u parovima radi bolje vidljivosti, no njihova je svjetlost bila toliko slaba da je uglavnom samo upozoravala druga vozila na to da je na cesti. No, neovisno koliko ste imali bolje osvjetljenje od ostalih u ovom prestižnom tipu kočije, putovanja noću su uvijek bila riskantna, pa su se društveni događaji u vremenu prije elektrifikacije i izvan gradskih zona organizirala za punog mjeseca zbog bolje vidljivosti i manje mogućnosti nezgoda. Ova kočija ulazi u tešku kategoriju vozila zbog čega ju je obično vukao četveropreg, što je ovisno i o varijantama pa je osnovno verzije mogao vuči i dvopreg.

Kočija koja vas je prisiljavala da uvijek izgledate dobro

Kočija je u viktorijanskim danima, dakle u najvećim dijelu 19. stoljeća bila statusni simbol uspješnosti njezina vlasnika. Popularnost kočije bila je ne samo ograničena na Europu već je isto takvu popularnost imala u Americi. Osobe koje su se vozile njom morale su voditi brigu o svom izgledu jer su zbog niskog podvozja bile izložene pogledima javnosti od pojasa pa nagore. S obzirom da je riječ o eliti takav položaj im je bio po volji jer u potivnom ne bi posegnuli za osvakim skupocjenim vozilom.

Razne varijante za prohtjevnu gospodu

Ova se kočija izrađivala i u različitim varijacijama. Veći broj podtipova ove kočije je vjerojatno posljedica udovoljavanja zahtjevima imućne klijente koja je vozila najčešće naručivala u radionicama, u kojima se izrađivao osnovi tip kočije. Ovi su se tipovi razlikovali od bazičnog tipa svojom veličinom i brojem sjedala, ostakljenošću ili na neki drugi način. Upravo zbog tih individualiziranih zahtjeva imućnika imamo poveći broj podvarijanti ovog osnovnog tipa, npr. Landaulet (manja i skromnija verzij) ili pak Landau s pet prozora i druge. Ove su kočije svojim dizajnom i opremom bile namijenjene imućnom sloj stanovništva pri čemu je postojala razlika između onih svakodnevnih varijanti i onih namijenjenih za ceremonijalni prijevoz poput izuzetno raskošnih kočija nazvanih State Landau ili Semi-State Landau. Kočije State Landau i Semi–State Landau imaju stražnja sjedala za dvočlanu pratnju, a u varijanti State Landau kočijaš je sjedio na prednjem povišenom sjedalu odvojenom od same kabine. Nasuprot tome kod kočija Semi-State Landau uopće nije bilo mjesta za kočijaša jer je on morao biti na konju. Najbolji primjer njihove suvremene upotrebe nalazimo u britanskoj kraljevskoj obitelji, koja ove kočije koristi danas u državnim protokolima, ali i privatnim događanjima poput kraljevskih vjenčanja. Tako primjerice svaki novi diplomat u Ujedinjenom Kraljevstvu se ceremonijalnim kočijom, prigodom preuzimanja dužnosti, dovozi na primanje kod kraljice.

Kraljevska vjenčanja

Ova povelika zbirka vrijednih kočija britanske kraljevske obitelji čuva se u kraljevskim konjušnicama (The Royal Mews) smještenim iza Buckinghamske palače u Londonu. Najraskošnija kočija u vlasništvu ove kraljevske obitelji naziva “The 1902. State Landau” korištena je na vjenčanju princa Williama i Catherine Middleton, a nekoliko desetljeća prije i na vjenčanju Willamovih roditelja (princa Charlesa i Diane Spencer). Ova je kočija najelegantnija i jedinstvena je u kraljevskoj zbirci, a izrađena je za potrebe krunidbe Edwarda VII. 1902. godine po čemu je i dobila naziv. Kao kod kočije nazvane Semi-State Landau kočijaš upravlja kočijom s konja, a što je eliti omogućilo bolju vidljivost kao i viđenost.
U Hrvatskoj postoji lijep primjerak kočije tipa landau, a koja se čuva u zbirci kočija na Brijunima, pa ako vas put nanese tamo ovog ljeta zavirite u njihovom zbirku.

Piše: Sonja Kirchhoffer

Komentari