Podmornica koju je na dno povukao, ni više ni manje nego toalet!

Izvor: YouTube U-1206's Toilet Disaster.

Sedamdesetih godina 20. stoljeća dok su u tijeku bili radovi na naftovodu uz obalu Škotske, zamijećena je potopljena podmornica, za koju se ispostavilo da je nacistička podmornica U-1206. Bila je to jedna od posljednih potopljenih podmornica Drugog svjetskog rata, koja je sa sobom nosila zanimljivu povijesnu priču o tome kako te na dno može povući ono što ne očekuješ.

Toaleti na podmornicama

Njemačke podmornice (U-Boot) uspješno su korištene tijekom Prvog i Drugog svjetskog rata u svrhu provođenja pomorske ekonomske blokade savezničkih snaga, a zbog čega su uglavnom napadale trgovačke brodove. Jedna od takvih podmornica bila je i podmornica U-1206, koja je na svoju prvu pravu akciju krenula iz grada Kristiansanda, u okupiranoj Norveškoj, 6. travnja. 1945. godine. Za njezinog kapetana izabran je mlad i neiskusan dvadeset sedmogodišnji Karl Adolf Schlitt, a misija podmornice je bila standardna i podrazumijevala je uništavanje savezničkih teretnih brodova na Sjevernom moru.

Kapetan Karl Adolf Schlitt. Izvor: ww2site.eu

I dok se na brodovima problem sadržaja toaleta rješavao jednostavnim ispiranjem morskom vodom, na podmornicama je situacija bila drugačija. Tu su postojala skladišta za toaletni otpad koja bi se praznila samo kada bi podmornica izronila. Bilo je to nepraktično i iznad svega neugodno rješenje iz više razloga. Podmornice same po sebi nisu ugodni prostori. Stvaraju kod većine ljudi osjećaj klaustrofobije, a uz to na tako malim prostorima nalazi se uvijek veći broj ljudi, odnosno koliko god ih malo bilo čini se da ih je previše, što produbljuje osjećaj nelagode. Kombinacija malog prostora, ljudstva i spremnika s fekalijama daje zanimljiv mirisni rezultat. Ako tome dodamo cigarete, znojenje dobivamo dobitnu mirisnu kombinaciju za katastrofu. Koliko je situacija bila gadljiva pokazuju i podaci o tome da bi tehničko osoblje za čišćenje podmornice često povraćalo kada bi se spustilo u tijelo podmornice koju je trebalo očistiti.

Inovativni Nijemci


Podmornice su desetljećima čuvale svoj otpad u sebi, pa su se Nijemci odlučili uhvatiti u koštac s tim problemom. U pogon su pustili prvi toalet koji je izbacivao sadržaj u more. No kako to obično biva rješenja nisu jednostavna kako se na prvu možda čine. Pedantni njemački inženjeri su konstruirali komplicirani mehanizam koji je funkcionirao, u vidu niza komora i kompleksnog sustava ventila, bazirajući čitav sustav na visokom tlaku zračne komore.

Primjer toaleta u podmornici koji je bio u upotrebi od 1945. do 1973. Izvor: Wiki Commons.

Novi je toaletni sustav, između ostalog, štedio prostor i onda smanjivao težinu podmornice. Koliko je sustav toaleta bio kompliciran pokazuje i činjenica da je u svakoj podmornici trebala biti prisutna osoba, koja je upoznata s tehnikalijama toaleta i na kraju krajeva obučena rukovati s njim. Ta je osoba vrlo brzo dobila naziv “The Sh x t Man”. Neispravno otvaranje ventila pogrešnim redoslijedom moglo je dovesti do ulaska vode u podmornicu, povratka fekalija i drugih problema. Konkretna je podmornica na svoj posljednji put krenula s posebno obučenim tehničarom zaduženim za novi sustav toaleta. Njegov je zadatak bio da usmjerava sadržaj toaleta kroz zračnu komoru te da ga komprimiranim zrakom otpuše  u more.

Niz nesretnih događaja

Dana 14. travnja 1945., nedugo prije samoubojstva Hitlera i kraja rata u Europi, podmornica U-1206 je krstarila na dubini manjoj od 70 metara i udaljenosti od petnaestak kilometara od Peterheada u Škotskoj. Toga dana se pojavio problem s toaletom što je dovelo do alarmantnog stanja na podmornici. Na podmornici su bila dva toaleta na 50 članova posade, ali je samo jedan bio upotrebi jer je u drugom bilo skladište s hranom. Postoje dvije verzije ovog događaja. Popularnija verzija nema potvrde, ali je široko rasprostranjena i kaže da je krivac za sudbinu podmornice kapetan. Druga priča, koja je službeno prihvaćena kao točna, je jedina formalna verzija zbivanja proizišla iz pisanja kapetana. Prema njemu problem nije izazvao on sam već tehničar zbog kojega je došlo do curenja vode u prednjem dijelu podmornice gdje se već standardno nalaze toaleti.  Malo je neobično  da osoba posebno pripremljena za ovaj posao izazove upravo kroz svoju specijalizaciju, havariju na podmornici. To službeno kapetanovo izvješće treba uzeti s dobrim prstohvatom soli jer postoji mogućnost da je kapetan samo želio zaštititi svoj ugled pišući svoju verziju. Ovo mišljenje zastupa i ugledni povjesničar mornarice Jochen Brenneck, u svojoj knjizi pod nazivom The Hunters and the Hunted: German U-Boats 1939–1945 (“Lovci i plijen: njemačke podmornice 1939.-1945.”).

Izroniti ili ne?

Podmornica je nakon pogrešnog rukovanja ventilskim sustavom, neovisno o tome tko je stajao iza toga, bila uskoro preplavljena vodom i smradom. Kako su se baterije potpuno smočile jer su bile ne baš pametno smještene podno WC-a, došlo je do njihova curenja i stvaranja otrovnog plina klora. Mladi kapetan morao je brzo reagirati, a mučilo ga je šekspirijansko pitanje izroniti ili ne. Odlučio  je izroniti, a u tu svrhu je prema nekim izvješćima naredio ispaljivanje torpeda s ciljem olakšavanja izranjanja podmornice. Posada je uspjela izbaciti plin upuhujući čisti zrak u podmornicu, ali noćna mora nije bila gotova. Posada je izronila u neprijateljskom okružju, a nije više mogla zaroniti. No stvari su postale i gore. Znate  onu, kada misite da ne može gora, ali može. Kada je podmornica izronila posada je bila sasvim očekivano u stanju panike što se pokazalo opravdanim jer su podmornicu uskoro uočile britanske zračne snage nakon čega je počeo napad.

Podmornica pod paljbom. Izvor: inf.news

U ovim zbivanjima poginula je jedna osoba, tri su se utopile dok su svi ostali preživjeli. Trideset i šest članova posade se odmah predalo Britancima dok se njih deset odlučilo na neizvjesniju avanturu u kojoj su se gumenim čamcima zaputili na kopno, gdje su ubrzo uhićeni. Podmornica je nakon napuštanja i zadobivenih teških oštećenja završila na dnu mora. Kapetan Schlitt je doživio 90 godina i do kraja života je ostao pri svojoj tvrdnji da odgovornost za čitavu priču nije bila na njemu. Priču nije mogao potvrditi niti opovrći tehničar jer je stradao tijekom misije.

Neovisno tko je uzrokovo poteškoće s toaletom, konkretna je podmornica jedina do sada čijom se sudbinom “poigrao” najnoviji krik njemačke inžinjerije.

Piše: Sonja Kirchhoffer

 

Komentari