Miš – najteži tenk u povijesti

U Prvom svjetskom ratu na bojištu se pojavilo revolucionarno oružje nazvano tenk. Pokretno i zaštićeno od protivničke paljbe, bilo je izvrsno za probijanje neprijateljske linije. Međutim, prvi su tenkovi bili slabo oklopljeni te je uskoro pronađeno oružje koje ih je relativno lako moglo zaustaviti. Kako bi pokušali očuvati tenkove, inženjeri su smišljali sve naprednije načine da zaštite tenkove od neprijateljske paljbe. Najjednostavniji način bilo je dodavanje što više oklopa. Tako je rođena ideja o tzv. superteškim tenkovima, zamišljenima kao vozila koja bi mogla probiti neprijateljske linije s vrlo malom vjerojatnošću gubitka.

Mnoge su zemlje pokušale izraditi takvo oružje već tijekom Prvog svjetskog rata, ali niti jedna nije uspjela. Međuratno razdoblje iznjedrilo je samo jedan superteški tenk – francuski Char 2C – mase 69 tona, malobrojan i već zastario početkom Drugog svjetskog rata. Još nekoliko projekata pokrenuto je u Drugom svjetskom ratu, ali nijedan se nije pokazao praktičnim. Najpoznatiji od njih je njemački Panzerkampfwagen VIII. Osmislio ga je Ferdinand Porsche i prezentirao Adolfu Hitleru sredinom 1942. godine. Hitler, pobornik eksperimentalnih vrsta oružja koja bi sama mogla pobijediti rat, pristao je poduprijeti projekt. U svibnju 1943. predstavljen je drveni model tenka, kojeg je Hitler dočekao s oduševljenjem. Naručeno ih je čak 150, a glavni je proizvođač trebao biti Krupp.

Ova grdosija dobila je nadimak Maus (njem.miš – tko kaže da Nijemci nemaju smisao za humor?). Masa mu je prvotno trebala biti 100 tona, ali se na kraju popela na čak 188. Imao je oklop debljine do 240 mm, a naoružan je jednim topom od 128 mm, drugim topom od 75 mm i strojnicom. Međutim, nikada nije ušao u serijsku proizvodnju jer se pokazao nepraktičnim. Pored goleme cijene izrade, njegova mu je masa onemogućavala prelazak preko mostova i ograničila mu maksimalnu brzinu na svega 20 km/h, a ispitivanja su pokazala da mu je u praksi bila bliža 13 km/h. Usto, usamljena strojnica bila je slabo naoružanje za blisku borbu.

Dovršena su svega dva prototipa Mausa prije nego što je proizvodnja obustavljena, a jedan je imao samo probnu kupolu. Držalo ih se na poligonu Kummersdorf blizu Berlina. Oba su tenka pala u sovjetsko zarobljeništvo, s time da je jedan od njih (onaj spravom kupolom) teško oštetila vlastita posada kako bi pokušala spriječiti neprijatelja da ga preuzme. Sovjeti su spojili trup neoštećenog tenka spravom kupolom s oštećenog te tako dobivenogkrižanca odveli na testiranje u Kubinku kod Moskve. Očuvan je do danas te ga se može vidjeti u lokalnom muzeju vojne opreme.

Piše: Boris Blažina

Komentari