09.07.

Postavljen kamen temeljac Karlovog mosta (1357.)

Postavljen kamen temeljac Karlovog mosta (1357.)

Povijesno važan most preko Vltave u Pragu naziva se Karlov most jer je kamen temeljac 9.7.1357. položio kralj Karlo IV. To je najstariji most preko Vltave i jedan od najstarijih kamenih mostova u Europi. Naziv Karlov most (češki Karlův most) dobio je tek 1870. godine. Dotad se zvao jednostavno Praški most. Poznati je simbol Praga i spomenik kulture.

Prije kamenog mosta na tom je mjestu bio plitak prijelaz preko rijeke, a u 10. stoljeću podignut je drveni most. Često su ga oštećivale bujice i poplave. Zatim je kralj Karlo IV. dao sagraditi kameni most. O polaganju kamena temeljca postoje dvije verzije. Prema jednoj je slavlje bilo 15. lipnja, a prema drugoj tek 9. srpnja u 5 sati i 31 minutu jer je kralj Karlo IV. htio upisati samo neparne brojeve u pravilnom redoslijedu 1-3-5-7-9-7-5-3-1.

Arhitekt Karlovog mosta nije poznat, a voditelj građevinskih radova bio je von Parler. Uzor je bio kameni most u Regensburgu sa 16 lukova. Dugačak je 516 metara i širok oko 10 metara. Izgrađen je od pješčenjaka, granita i starih žrvnjeva. Stoljećima je kružila priča da je u vezivno sredstvo ubačena velika količina jaja, ali je rekonstrukcija 2008. to opovrgnula. Dokazano je da su rabili tzv. rimsku žbuku. Današnji izgled most je dobio oko 1700. godine, kad je na obje strane mosta postavljeno 30 baroknih skulptura važnih povijesnih ličnosti. 

U Tridesetogodišnjem ratu na Karlovom su se mostu odigrale žestoke bitke, kad su Šveđani pokušavali zauzeti Prag. Sljedeća velika borba odvijala se revolucionarne 1848. godine. Preko njega je krajem 19. stoljeća vozio konjski tramvaj. Potom ga je 1905. zamijenio električni, a tri godine kasnije omnibus. 

Karlov most je rekonstruiran tako što je djelomično vraćen stari izgled. Primjerice, električna rasvjeta zamijenjena je plinskim laternama koje pale i gase noćni čuvari. 

 

Piše: Marsela Alić

Facebook Comments

Vezani članci