28.03.

Otkriven golemi asteroid Palada – 1802.

Ime je dobio po starogrčkoj božici Paladi Ateni.

Njemački astronom Heinrich Wilhelm Matthias Olbers otkrio je veliki asteroid Paladu (Pallas) 28. ožujka 1802. godine. Riječ je bila o tek drugom otkrivenom asteroidu u povijesti, nakon Cerere (Ceres), koju je samo godinu dana ranije otkrio talijanski astronom Giuseppe Piazzi. Za Paladu se danas zna da je po masi treći najveći asteroid u Sunčevom sustavu, nakon Cerere i Veste, te da ima masu od oko 210 milijuna milijardi tona.

Asteroid je ime dobio po starogrčkoj božici Paladi Ateni. Kemijski element paladij (Pd) dobio je ime po asteroidu, koji je otkriven malo ranije od njega. Za razliku od nešto veće Cerere, Palada nije pravilnog kuglastog oblika i nije proglašena patuljastim planetom. Među ostalim velikim asteroidima Palada se ističe velikom inklinacijom svoje orbite u odnosu na ekliptiku. Naime, ta inklinacija iznosi 34.84 stupnja, što je slično inklinaciji orbite Plutona. To znači da Palada uvelike izlazi iz ravnine ekliptike, dalje od većine drugih velikih tijela u Sunčevom sustavu. Procjenjuje se da asteroid Palada ima površinu od oko 830.000 četvornih kilometara, a srednji promjer joj iznosi 544 kilometara.

Inače, Olbres je bio liječnik i astronom amater, a bavio se istraživanjem putanja kometa te otkrio metodu proračuna parametara kometske putanje na temelju promatranja 87 kometa. Osim Palade, otkrio je i asteroid Vestu te još 6 kometa. Godine 1826. upozorio je na paradoks, prozvan njegovim imenom, prema kojemu nije jasno zašto noćno nebo nije jednoliko sjajno, ako je svemir beskonačan, a zvijezde posvuda jednoliko raspoređene.

piše: Dražen Krajcar