Na današnji dan

Neslavni kraj tramvajskog prometa u Dubrovniku – 1970.

Građani su ga zvali dubrovački travanj.

Tramvajska nesreća u Dubrovniku, koja je ujedno i označila kraj ovog prometala u tom gradu, dogodila se 7. ožujka 1970. godine. Toga dana došlo je do prometne nesreće kada je tramvaj broj 5, koji je vozio na relaciji Pile – Bolnica, iskočio iz tračnica. U nesreći je jedan putnik smrtno stradao dok ih je četrnaest ozlijeđeno. Kako je pokazala istraga do nesreće je došlo uslijed dotrajalosti tramvaja zbog čega su otkazale kočnice.

Dva dana nakon nesreće promet na relaciji Pile – Bolnica je obustavljen, a 20. ožujka iste godine tramvajski promet u Dubrovniku je potpuno ukinut. Jedna garnitura motornih kola (br. 7) s otvorenom prikolicom (br. 23) iz 1912. danas je izložena u Tehničkom muzeju u Zagrebu.

Inače, tramvajski promet u Dubrovniku pušten je u promet 22. prosinca 1910. godine. Ovu dubrovačku električnu željeznicu građani su popularno nazivali dubrovački travanj. Prva tramvajska kola krenula su iz remize u Gružu prema Pilama gdje su ih dočekala mnoštvo građana uz svečani program. Bio je to veliki dan za grad Dubrovnik, ali i za cijelu Dalmaciju. Naime, bio je to prvi i jedini tramvaj u cijeloj Dalmaciji. U motorna kola putnici su ulazili na stražnjoj, a izlazili na prednjoj platformi, dok su u prikolicu ulazili sa svih strana.

Uoči Prvog svjetskog rata postojala je zamisao da se pruga produži od Pila do Ploča. Bila su osigurana i znatna sredstva za to, međutim, ta zamisao nikada nije realizirana. Zanimljivosti vezane za dubrovački tramvaj su da je od samog početka prometovanja postojao i vagon za poštu, a mogle su se naručiti i posebne tramvajske vožnje izvan voznog reda.


Dubrovački travanj vozio je šezdeset godina do svog neslavnog kraja.

piše: Dražen Krajcar

Komentari