Zato što nije patentirao svoje djelo, izgubio je milijune

Američki komercijalni umjetnik i dizajner Harvey Ross Ball osmislio je poznato lice – Smješka. To je učinio radeći u vlastitoj tvrtki, Harvey Ball Advertising. Za taj ga je zadatak 1963. zaposlila tvrtka State Mutual Life Assurance Company iz Worcestera (u američkoj saveznoj državi Massachusetts). Ona je tražila neki način da se popravi moral zaposlenika nakon što je kupila drugu tvrtku, Guarantee Mutual Company of Ohio. Za dizajniranje mu je trebalo desetak minuta, a za to je plaćen 45 dolara.

Tvrtka je tiskala stotinjak bedževa s tim licem zaposlenicima, a cilj je bio time navesti zaposlenike da se smiješe tijekom svakodnevnog posla. Smješko se pokazao jako uspješnim, pa su tiskane tisuće bedževa. Iz nepoznatih razloga Harvey Ball nije pokušao učvrstiti svoja autorska prava nad njime i pretvoriti ga u zaštitni znak. Već do 1971. prodano je više od 50 milijuna bedževa sa Smješkom, a on je postao međunarodnom ikonom. Te su godine braća Bernard i Murray Spain registrirali Smješka tako što su mu dodali slogan “Nek ti je sretan dan” (engl. Have a happy day).

Iduće godine, 1972., francuski novinar Franklin Loufrani registrirao je dizajn za komercijalnu upotrebu jer je Smješka koristio da bi označio “dobre vijesti” u novinama. Dizajn je postao temeljem uspješne tvrtke Smiley Company. Loufranijev sin Nicolas odbija priznati prvenstvo Harveya Balla ukazujući na špiljske slikarije u Francuskoj koje navodno prikazuju prvog smješka, kao i na druge marketinške kampanje. Kasnije je njegov poslodavac ušao u zakonsku borbu s američkim trgovačkim divom Walmart koji je pokušao Smješka koristiti kao svoj logo 1996. pa je došlo do sukoba oko autorskih prava u SAD-u.

Sudska borba završila je 2008. kada je sud utvrdio da Walmartov logo nije dovoljno distinktivan da bi postao dizajn vrijedan zaštite autorskih prava. Dvije godine kasnije, 2010., Smiley Company i Walmart okončali su spor tajnim izvansudskim sporazumom.

Piše: Boris Blažina


Komentari